Print this Post


Irina Tabacu, profesor Școala Generală Strejești: Copiii sunt brațele cu care ne prindem de cer!

Dna profesoară, copiii noștri de la Strejești au parte de lumina învățăturii, așa cum s-ar cuveni într-un stat civilizat, membru al Uniunii Europene?

Da! La Strejești se face educație, și încă una de calitate, dacă privim din perspectiva profesorilor ce predau: 28 de cadre didactice titulare, 4 suplinitori, majoritatea cu gradul didactic I, toți aflându-se în slujba copiilor și încercând să le netezească drumul, prin cultură, în cunoașterea vieții.

În ceea ce privește baza materială, regăsim două școli și două grădinițe, neavând niciuna dintre clădiri autorizații ISU. În prezent, cursurile se desfășoară în două schimburi, ciclul primar – dimineața și ciclul gimnazial – după-amiază. Nu avem laboratoare de fizică și chimie în niciuna dintre locații și nici sală de sport pentru copiii din Strejești de Sus, lucruri care ne sunt imperios necesare. Acestea sunt chestiuni arzătoare cu care ne confruntăm și la care administrația locală nu a găsit soluții până în prezent.

irina tabacu strejesti netAți fost director al acestei școli din Strejești. Care-i atmosfera culturală aici, ce activități extrașcolare, culturale și legate de spiritualitatea locului, ați întreprins de-a lungul timpului? Cât de atrași au fost / sunt copii de literatură, de istorie, de religie, de artă?

Atmosfera culturală a comunei depinde, în mare măsură de activitățile extrașcolare desfășurate în cadrul Căminului Cultural. Printre activitățile desfășurate la  școala noastră, aș aminti: „Ziua Europei” – 9 Mai, ,,Ziua Educației” – 5 Octombrie, 1 Decembrie – Ziua Națională, 24 Ianuarie, „Șezători literare, „Povești la gura sobei”, „Uite ,vine Moș Crăciun!”, „Pe urmele Luceafărului –Eminescu”.

Cadrele didactice  de la școala noastră sunt foarte deschise la nou și organizează foarte multe acțiuni menite să promoveze cultura tradițională.

Am văzut pe facebook niște fotografii cu dvs., înconjurată de copii. Care-i relația dvs. cu aceștia, cum trebuie să se comporte un dascăl veritabil cu copiii, care, slavă Domnului, sunt diferiți ca intelect, ca spirit, ca educație de acasă etc. Din păcate, sunt diferiți și ca stare socială. Cum îi ajutăm, psihologic vorbind, dar și material, pe cei săraci lipiți pământului?

Am o relație foarte apropiată cu toți elevii școlii. Consider că au destule probleme și că este necesar ca noi, adulții responsabili pentru educația lor, să îi înțelegem, să îi sfătuim, să ne privească drept aliați pe același front și anume lupta cu viața. Această viziune mi-a demonstrat de foarte multe ori că nu m-am înșelat. „Copiii sunt brațele cu care ne prindem de cer!”

Relația dintre părinți și profesori cum mai este acum? Dar relația dintre școală și autoritățile locale? Nu mai sunt la curent privind noutățile în studiul Pedagogiei. În comunism, când am lucrat și eu în învățământ, era o mentalitate colectivistă…acord global în învățământ. O tâmpenie. Primarul comunei făcea liceul la seral și venea să ne dea lecții de civism, de patriotism și de politică. Azi, regulile s-au schimbat, probabil. Nu se mai studiază Istoria lui Roller, iar pedagogia ține de principii democratice și de părinții pedagogiei moderne… Chomsky, Piaget etc. Habar n-am! Doar copiii noștri de la țară au rămas tot atât de frumoși și, probabil, tot atât de săraci, majoritatea…

Trebuie să recunosc că relația dintre profesori și părinți s-a degradat. Profesorul nu se mai bucură de același respect ca înainte și eu consider că difuzarea de diferite materiale care aduc în discuție profesorii le știrbește autoritatea.

Care e fișa postului unui profesor, dar a unui director de școală rurală, să zicem așa? Să nu-mi răspundeți ca doamna Popescu de la Inspectorat, care m-a trimis să le citesc eu singur din documentele ei de serviciu…

Fișa postului cuprinde activități de predare-învățare-evaluare, însă eu ca director nu m-am ghidat după fișa postului, e doar un document ce îți trasează direcția de mers a instituției. Eu am adaptat-o nevoilor școlii mele, veche vatră de civilizație și iluminare a minții.

Ați fost, până mai ieri, directorul școlii din Strejești. Nu comentăm motivele îndepărtării dvs. de acolo. Probabil sunt politice. Probabil, PSD, cu fratele mai mic, PNL, au luat această decizie confraternă. Fostul prim secretar comunist, Bărbulescu, avea o vorbă: „Noi am hotărât să te dau afară!” Mă interesează să le spuneți oamenilor ce credeți că ar trebui făcut, în continuare, la Școala din Strejești, unde credeți că ați greșit și dvs., și cum vă veți face în continuare meseria de dascăl întru limba românească, chiar dacă nu mai sunteți director?

Recunosc, motivele îndepărtării mele sunt strict politice. Primarul PSD a coalizat cu fratele mai mic să fie demis un director fără adeziune politică. Am greșit având mari așteptări de la oameni și de acum încolo voi face o analiză mai riguroasă în ce privește omenia. Rămân cadru didactic titular al școlii și îmi fac, în continuare, meseria pentru care m-am pregătit la școală.

Ce ne puteți spune despre obiectivitatea și comportamentul profesorilor în raport cu copiii proveniți din familiile defavorizate, destrămate? Copiii care trăiesc o dramă și ai căror părinți sunt plecați să muncească aiurea, în lume. Copiii dezrădăcinați, care se sting de dorul părinților și care trăiesc cum trăiesc pe la bunicii lor, bătrâni și neajutorați…

Viziunea mea personală despre obiectivitate este faptul că este o utopie, că nu se poate departaja puritatea și spiritul copiilor. Ei trăiesc adevărate drame, care uneori rămân cicatrici în sufletele lor. Exodul de forță de muncă în străinătate curmă destine multe și nu în bine, din păcate.

Aveți bibliotecă și psiholog în Școală?

Da, scriptic avem multe: biblioteca localității, dar fără bibliotecar, iar la școală avem puține volume. Numărul de cărți este unul foarte mic, e proporțional cu cititorii fideli. Nu avem psiholog școlar, deși avem neapărat nevoie de unul. Săptămânal de la CJRAE vine un consilier care să îi ajute în dezvoltarea lor.

Doamna profesoară, să presupunem că primiți două telegrame, în același timp, pe care scrie? „IRINA Tabacu, vino urgent. Avem de discutat o chestiune fundamentală…” O telegramă este semnată de Luminița Popescu, noul inspector general adjunct al IȘJ Olt, iar alta de Mariana Gheorghe, fost inspector general adjunct al IȘJ Olt. La cine mergeți prima dată?

Cu siguranță, merg la doamna inspector Mariana Gheorghe. Și nu e o opinie singulară, mai mulți colegi directori ar face același lucru. Aici am găsit sprijin, soluții viabile și o deschidere foarte mare pentru comunicare, îndrumare și sprijin pentru toți cei aflați la cârma unităților de învățământ preuniversitar. Dumneaei e un model de performer, un mentor pentru mulți dintre dascălii olteni. În ceea ce privește cealaltă telegramă, mă întreb nedumerită: Sigur e pentru mine? Nu e o glumă?

Ce-ar mai fi de spus? Ce mesaj aveți către elevii și părinții elevilor din Strejești?

Le transmit sincere mulțumiri tuturor părinților și copiilor din Strejești cu care am colaborat din postura de director și îi asigur de tot sprijinul meu, indiferent de funcția pe care o dețin.

Dumitru Sârghie

Permanent link to this article: http://linia1.ro/irina-tabacu-profesor-scoala-generala-strejesti-copiii-sunt-bratele-cu-care-ne-prindem-de-cer/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *