AcasăOra SatuluiRolul meu la primărie nu este acela de a ține evidența la...

Rolul meu la primărie nu este acela de a ține evidența la salarii, la energia electrică și la telefoane… Rolul meu este de a atrage investiții, de a normaliza și dezvolta comuna!

Care este stadiul investițiilor terminate, începute și în curs de inițiere?

Am reușit să definitivăm alimentarea cu apă, la nivelul întregii comune, în toate cele șapte sate: Dumitrești, Poganu, Verguleasa, Valea Fetei, Cucuieți, Căzănești, Vânești.

Urmează, în 2-3 săptămâni, să facem recepția la terminarea lucrărilor, pentru că depindem de taxa Inspectoratului de Stat în Construcții, care trebuie plătită. Dar, mai întâi, să punem la punct bugetul. Vineri (31 martie a.c.), avem ședință de Consiliu Local, pentru a aproba bugetul și apoi plătim acea taxă, pentru a face recepția lucrărilor. Cu această investiție majoră, terminăm. Era o mare necesitate, cred că eram cam singura comună din nordul județului, fără alimentare cu apă.

piciu verguleasa interviu netÎntre timp, am reușit să mai implementăm un proiect și, din februarie, am pus în funcțiune o sală de sport, cu 180 de locuri, cu o finanțare prin Compania Națională de Investiții. Este amplasată în curtea școlii din Poganu și ne mândrim cu această investiție. Este o sală modernă, cu o tribună de 180 de locuri. La nivel național, sunt trei alte săli precum este cea de la noi. Este foarte utilă, fiind amplasată în curtea școlii din Poganu, unde sunt 170 de copii. Acești copii își desfășoară orele de sport în condiții normale. Până acum își desfășurau orele de sport într-o sală de curs debarasată de mobilier. Acum, tinerii din comună se mai strâng în week-end aici și fac o partidă de fotbal. În plus, putem organiza serbări școlare, diverse evenimente.

O altă investiție de care sunt mândru este reabilitarea căminului cultural. Suntem o comună destul de mare, de 3.839 de locuitori și aveam un singur cămin cultural, care era nefuncțional și destul de degradat. Tot prin Compania Națională de Investiție, am făcut și o extindere, pe orizontală, cu grupurile sanitare, și pe verticală, am făcut sus niște camere, unde să organizăm biblioteca, o sală de lectură, o sală de internet. Am mai mărit sala de spectacole, unde sperăm să organizăm diverse evenimente. Este o investiție care a costat aproximativ 10 miliarde lei vechi. Contractul este încheiat de CNI cu constructorul și totul se derulează prin ei. Se lucrează intens, probabil că în maxim două luni va fi gata. Apoi, vom vedea dacă vom reuși să mai construim unul sau două cămine, unul în satul Dumitrești și unul în satul Căzănești.

O altă investiție majoră este canalizarea, care se va realiza la nivelul întregii comune. Sunt aproape 41 de km de coloană, o investiție la aproape 150 de miliarde lei vechi. Suntem în procedura de licitație, mai precis, s-a depus o contestație și așteptăm rezultatul. După soluționarea contestației, vom încheia contractul de execuție și sper ca, în primăvara aceasta, să și pornim lucrările de execuție. Probabil că, în doi ani, va fi gata. Este cu finanțare pe Ordonanța 28 în Programul Național de Dezvoltare Locală. Cu aceste investiții, intrăm cât de cât în normalitate.

Un alt proiect pe care vreau să-l implementez cât mai repede se referă la asfaltarea a 6 km de străzi, drumuri de interes local, finanțare tot prin PNDR, valoarea fiind de 57 de miliarde lei vechi. Urmează procedurile de licitație. Nu ne-am grăbit cu aceste licitații, pentru că, mai întâi, vrem să terminăm cu canalizarea pe străzile respective, să lucrăm nemțește, nu românește. Să nu punem mai întâi asfalt și apoi să-l spargem pentru canalizare. Să le luăm într-o logică firească.

Cetățenii sunt deranjați de starea deplorabilă a drumurilor interioare, dar au înțeles că trebuie să așteptăm să introducem, mai întâi, canalizarea, și apoi să vină și asfaltul. Este bine că avem toate demersurile făcute și finanțarea asigurată.

Tot de anul trecut, s-a dat drumul la un program pe Ordonanța 28, pentru reabilitarea școli și grădinițe în mediul rural. Imediat, am fost și noi la ușă cu trei proiecte. Avem contracte de finanțare încheiate pentru două grădinițe în satele Cucuieți și Dumitrești, unde o să montăm centrale termice, grupuri sanitare, astfel să putem să ne luăm avizele sanitare de funcționare și ISU.

La fel și cu școala de la Poganu, Corpul B. Corpul A a fost reabilitat prin Banca Națională de Investiții, în 2011. Corpul B necesită și o extindere, pentru că nu au loc copiii acolo. Bineînțeles, vrem să facem totul după standarde europene, pentru a putea să ne luăm și acolo autorizațiile de funcționare. Practic, cu învățământul, terminăm din punct de vedere al construcțiilor.

De astăzi (28 martie a.c.), s-a deschis sesiunea de depunere pe PNDR, pe măsura 7.2 – infrastructură la scară mică. Avem un proiect pregătit pentru o nouă grădiniță. Chiar aici, lângă sediul primăriei, unde vrem să comasăm două grădinițe din satele Verguleasa și Poganu. Vom face o grădiniță cu două grupe. Eu cred că vom avea sorți de izbândă. Fără discuții, va intra la finanțare. Astfel, vom rezolva două probleme ale acestor două grădinițe. Grădinița din Verguleasa are o clădire veche și absolut inadecvată. O eventuală reabilitare ar fi costat mult în plus și nu mai avem suficienți copii pentru a asigura viabilitatea pentru încă cinci ani. Cealaltă, de la Poganu, este o cameră improvizată, în holul școlii, despărțită printr-un perete de PVC. Va fi o grădiniță, nouă, modernă, așa cum trebuie.

Ce mai avem în plan și aici am rugat pe toată lumea să mă sprijine? A fost o sesiune de depunere proiecte la Ministerul Dezvoltării, pe Ordonanța 28, unde am depus un proiect pentru construirea unui sediu de primărie. Așa cum ați văzut, aici este o locație veche, de peste 100 de ani, absolut improprie pentru desfășurarea actului administrativ în condiții normale. Mai plouă prin ea, avem instalații electrice la pământ, în plus că funcționarii stau înghesuiți prin birouri. Nu se poate, trebuie să intrăm în normal și cu treaba aceasta. Vrem să construim în spatele acesteia, avem teren suficient. La construcția aceasta trebuie să facem o expertiză tehnică și să se dispună demolarea. Să facem o alee verde, o parcare…

Prin GAL, sumele sunt destul de mici, de până în 50.000 euro pe comună. Noi vrem să achiziționăm un buldoexcavator nou. Avem unul vechi, care ne ajută să ne facem treaba, dar și cheltuielile cu întreținerea lui sunt destul de mari. Dorim să luăm unul nou, iar în dotarea lui să intre și o lamă de deszăpezire. Totdeauna, am făcut deszăpezirea cu utilajele proprii și nu am făcut contract cu vreo firmă, pentru că sunt costisitoare. Astfel, avem oamenii noștri, cu motorină proprie și îți faci treaba imediat.

Am mai implementat un proiect, prin Mecanismul Spațiului Economic European, prin fonduri norvegiene, am înființat un centru multifuncțional social, unde avem 81 de copii cărora li se servește o masă, practic, un fel de after-school. Am terminat implementarea la 31.12.2016 și, începând cu 1.01.2017, cinci ani trebuie menținut la standardele inițiale. Bineînțeles, că sunt cheltuieli care ne depășesc, dar d-l președinte al CJ Olt, Marius Oprescu, ne-a alocat un miliard de lei pentru acest centru, la bugetul inițial. După rectificările ulterioare, o să ne asigure finanțarea până la sfârșitul anului și cred că ne va asigura și până la finele celor cinci ani. Eu cred că vom merge mai mult de cinci ani, pentru că nu cred că este o problemă, o obligație că trebuie să-l închei la cinci ani. Copiii sunt foarte încântați, au căldură, centrală termică, au aer condiționat, își fac lecțiile cu instructori educativi. Practic, își fac temele pentru a doua zi, este un mare câștig. Au jocuri interactive, au calculatoare. Sunt lucruri care îi ajută în dezvoltare.

Este un proiect destinat copiilor în situație de risc.

Cu ce probleme vă confruntați?

Problema cea mai mare sunt banii. Mai bine zis, lipsa lor. De altfel, nici anul acesta, nu avem un buget mulțumitor. Anul trecut, la fel, a fost un buget destul de mic, noroc că, pe final de an, a fost o rectificare, care ne-a dat o gură de oxigen, dar nu am putut să ne ducem la bun sfârșit tot ce am început și am rămas cu unele lucruri neachitate.

Construcția bugetului am văzut că se face în vederea asigurării cheltuielilor de funcționare. Aceasta este viziunea: să se asigure doar cheltuielile de funcționare. Ori rolul meu la primărie nu este de a asigura funcționarea. În cazul acesta, eu nu am ce să fac aici. Ca să țin evidența la salarii, la energia electrică și la telefoane, este suficient contabilul. Eu am venit la primărie cu scopul de a atrage investiții, de a normaliza, în primul rând, și apoi a dezvolta comuna.

Mi-a plăcut la d-l ministru Noica, din guvernul anterior, la Forumul Administrației Locale, la Palatul Parlamentului: „Domnule, cu toții spunem, la modul impropriu, că ostenim dezvoltarea satului românesc. Dacă punem apă, canalizare și câțiva km de asfalt, asta înseamnă că am dezvoltat localitatea? Nu, domnilor! Am normalizat-o. Așa este normal să fie!”

Toate aceste proiecte, investiții, că sunt cu fonduri guvernamentale sau europene, au partea lor de finanțare sau, mai bine spus, de cheltuieli neeligibile prin programe, care trebuie susținute din bugetul propriu.

Așa cum suntem noi acum, cu 6-7 proiecte, la care urmează să asigurăm plata studiilor de fezabilitate, dirigenția de șantier, plata acestei taxe la Inspectoratul de Stat în Construcții, fără de care nu poți să dai drumul lucrărilor sau nu poți să faci recepția lucrărilor. Acesta reprezintă 0,6% din valoarea fiecărei investiții. sunt bani destul de mulți pe care trebuie asigurați din bugetul propriu. Ori, din buget, într-adevăr, avem funcționarea asigurată, dar partea de investiții este foarte mică și nu ne este suficientă. Practic, pentru o firimitură, pierdem pâinea, pentru că suntem nevoiți să lăsăm o investiție sau două, pentru anul viitor, deoarece te blochezi. Cred că este o viziune greșită în construirea bugetului, în asigurarea sumelor.

Ce mai e de spus, d-le primar?

Vreau să-i mulțumesc d-lui președinte al Consiliului Județean pentru sprijinul acordat. Fac un apel să ne sprijine în demersul nostru de a ne construi un sediu de primărie, așa cum ar trebui să fie. Dacă nu pot, măcar să facă demersuri în sprijinirea noastră cu bani pentru aceste cheltuieli neeligibile, prin anumite programe, fiindcă noi nu avem de unde să acoperim aceste cheltuieli.

Dumitru Sârghie


- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments