Print this Post


Salve Magister! CREATIVITATEA – O «MARFĂ» RARĂ ÎN UNITĂȚILE ȘCOLARE

Întrebat odată care este rețeta geniului, Thomas Edison a răspuns:  „Geniul este 99% transpirație și 1% inspirație”. Creativitatea nu se naște din cap gata formată, deja înțeleaptă și complet echipată pentru bătălie. Mai degrabă ea este rezultatul unei atente și minuțioase analize a problemei cu care te confrunți. Acest rezultat este apoi canalizat pentru a produce schimbarea dorită în comportamentul, în percepția sau conștiința elevului.

Astăzi trăim și muncim într-o economie de piață și dascălul trebuie să se adapteze, să accepte activitatea creativă, pentru că trebuie recunoscut că lumea nu poate trăi doar cu informații.

Educatorii creativi înțeleg prin intuiție că, dacă lumea nu poate trăi doar cu informații, nu poate trăi nici fără ele. O minte creativă transformă informațiile într-o nouă soluție, adecvată problemei, dar gândită într-o nouă perspectivă. Profesorul creativ este un om care gândește altfel, diferit de majoritate, percepând realitatea și abstractul într-un mod neconvențional.

dumitru nica salve magister 686

Prof. Dumitru Nica

Aglomerarea problemelor care stau în fața educatorilor, în fața elevilor a dus la un dezinteres  total față de activitatea creativă. Parcă nu este timp de așa ceva. Se observă că parcă este o povară pentru fiecare elev sau dascăl. Acestea ne-au fost demonstrate de Rezultatele obținute de Școala Românească la PISA  realizată de OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), care ne-au arătat un regres în ceea ce privește performanța în domeniul educației, comparativ cu punctajele obținute la precedenta testare de acest fel care a avut loc în 2012.

În PISA, atitudinile elevilor, convingerile și valorile acestora au fost examinate prin răspunsuri la întrebările din chestionarul elevilor, nu prin performanțele la itemii testelor susținute.

În PISA, nu se intenționează doar evaluarea a ceea ce știu elevii în domeniul științelor, dar și ceea ce  pot face cu ceea ce știu, precum și modul în care aceștia pot aplica în mod creativ cunoștințele științifice în situații reale de viață. Trebuie ca în fiecare unitate școlară să fie create condiții de educare  a creativității. Educarea creativității este un proces continuu, ce trebuie realizat pe parcursul școlii, având în vedere toți factorii cognitivi, caracteriali și sociali. Dezvoltarea acestui atribut esențial al personalității omului contemporan poate fi favorizată de câteva condiții, cum ar fi: existența în școală a unor laboratoare bine dotate, a unor cercuri științifice, tehnice, cultural – artistice conduse de profesori creativi, (acestea și aceștia parcă au dispărut de mult), mediul școlar creativ, concretizat în folosirea la lecții și lucrări practice a metodelor și procedeelor euristice. (lecțiile creative, care-l introduc pe elev în domeniul creativității, au fost uitate de dascăli).

Deosebit de important sunt însușirea de către elevi a unor procedee de dezvoltare a imaginației creatoare, exercițiile de creativitate, la încheierea unor capitole sau în cadrul cercurilor de elevi, recunoașterea și aprecierea valorilor create de elevi, existența unor relații de cooperare între profesori și elevi. Putem noi să asigurăm astfel de condiții, când sărăcia este dușmanul înfricoșat al școlii românești?

Se impune cu necesitate să-i obișnuim pe elevi cu învățarea creativă. Aceasta presupune existența unui potențial creativ al subiectului, manifestat în: receptivitatea față de nou, curiozitate științifică, nonconformistă, originalitate, capacitate de elaborare, fluența gândirii (asociativă și ideațională), gândire divergentă, imaginație creatoare, inventivitate, capacitate de tipizare și metaforizare etc.

Etapele învățării creative sunt: punerea problemei sau crearea unei situații problematice, imaginarea ipotezei de rezolvare, analiza problemei, găsirea soluției de rezolvare și verificarea ipotezei. Învățarea creativă se realizează folosind învățarea euristică prin problematizare, dialog euristic, descoperirea, modelarea etc.

Este uimitor să constați cum unii oameni, colegi pe care îi apreciezi și îi îndrăgești refuză să mai gândească creativ, să mai „viseze”. Oare au uitat să viseze? Să lupte? Să descopere?

Educatorii creativi știu că nu există vise imposibile, ci numai visători limitați. Creativitatea este curajul de a te exprima fără rezerve, așa cum gândești și simți, fără să-ți pese de consecințe sau de părerea celorlalți. Astfel, având încredere în propriile tale convingeri, vei ști că mintea și inima ta pot schimba lumea, măcar cu un milimetru. Și că mâine dimineață o poți lua de la capăt, pregătit pentru o nouă provocare. Creativitatea ne va ajuta să realizăm aproape jumătate din cele 99% procente din definiția geniului.

Prof. Dumitru C. NICA, Slatina

Permanent link to this article: http://linia1.ro/salve-magister-creativitatea-o-marfa-rara-in-unitatile-scolare/