Print this Post

Cristian Ungureanu, inspector-șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Olt:

Un stat modern, european, nu impune legea doar prin amenzi, ci prin dialog, mediatizare și conștientizare…

D-le inspector-șef, lucrați de 20 ani în cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Olt și, de aproape 8 ani sunteți la conducerea acestei instituții. Care sunt obiectivele pe care vi le-ați propus să le atingeți, din momentul în care ați preluat conducerea instituției, și, de asemenea, care sunt aspectele care încă nu funcționează așa cum v-ați dori?

Instituția pe care o conduc funcționează, din anul 1999, în baza unei legi speciale, atributul principal fiind acela de control în domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă. Unul dintre obiectivele pe care mi le-am propus a fost acela de schimbare a percepției angajatorilor despre o instituție de control, despre o instituție care are dreptul de a sancționa, atunci când constată nereguli. Cred că dialogul dintre cel care verifică și agentul economic, precum și buna intenție manifestată de cel controlat, fac parte din politica de prevenție pe care trebuie să o aplice orice instituție de control. Bineînțeles că deficiențe precum munca nedeclarată și neluarea unor măsuri minimale, care să asigure securitatea și sănătatea lucrătorului la locul de muncă, sunt aspecte care nu pot fi tolerate de inspectorii de muncă, acestea fiind sancționate corespunzător, însă informarea, îndrumarea și monitorizarea cu scopul remedierii deficiențelor fac parte din obiectivele  importante ale instituției noastre. Dacă între inspectorii de muncă și angajatori există un dialog, o comunicare, fie ea generată doar de actul de control, am tras concluzia, din analiza majorității sesizărilor, că nu există dialog între angajat și angajator, fapt care conduce la conflicte individuale de muncă, la petiții adresate instituției noastre ce puteau fi evitate printr-un dialog și o informare minimală asupra clauzelor din contractul individual de muncă legate de drepturile și obligațiile fiecăruia. Aici cred că va trebui să găsim soluții în a determina angajatorii să înțeleagă că un salariat informat nu este un salariat care îi cere mai mult decât are dreptul conferit de lege și consimțit prin contract.

cristi ungureanu itm netCu toții ne confruntăm cu o nouă provocare, cu un virus nemilos care atacă toate categoriile de vârstă și socio-profesionale. Cum a fost afectată activitatea ITM Olt în contextul pandemiei de COVID-19?

Odată cu instituirea stării de urgență au fost suspendate controalele efectuate de către inspectoratele teritoriale de muncă, acestea putându-se desfășura doar în situația unor accidente de muncă sau dacă erau dispuse de Ministerul Muncii sau Inspecția Muncii. Scopul suspendării controalelor a fost de a limita răspândirea infecției cu COVID-19, însă o parte dintre angajatori au speculat această prevedere și au chemat la lucru salariați cu contracte de muncă suspendate, salariați care beneficiau și de șomaj tehnic. Informația a ajuns și la Ministerul Muncii și Protecției Sociale care a dispus inspectoratelor teritoriale de muncă din fiecare județ și municipiul București să efectueze controale cu scopul identificării și combaterii muncii nedeclarate, în special la angajatorii care au suspendat contractele individuale de muncă ale salariaților pentru șomaj tehnic. Nici angajatorii din județul Olt nu au făcut excepție de la această practică, întrucât în urma controalelor efectuate doar în perioada 22 aprilie – 17 mai 2020, au fost identificate 15 persoane care prestau muncă nedeclarată, valoarea amenzilor aplicate fiind de 300.000 lei. După dezinstituirea stării de urgență, inspectoratele teritoriale de muncă și-au reluat activitatea de control și relații cu publicul, însă condițiile în care ne desfășurăm activitatea sunt speciale întrucât protecția propriilor salariați este prioritară și de importanță maximă. Au fost cazuri de instituții publice, în țară, care au trebuit să-și suspende activitatea, din cauza infectării cu COVID a mai multor angajați. Cred că am luat toate măsurile de protecție necesare, astfel încât să nu fim expuși la infecția cu noul virus și cel mai important este faptul că toți angajații au conștientizat pericolul și respectă regulile impuse. Securitatea și sănătatea în muncă a lucrătorilor în contextul pandemiei de COVID-19 sunt aspecte ce sunt verificate zilnic de inspectorii de muncă, majoritatea angajatorilor au înțeles rolul nostru întrucât le explicăm că un focar de infecție la locul de muncă înseamnă suspendarea activității, fapt care le provoacă pierderi mai mari decât un efort suplimentar în instruirea și monitorizarea activității salariaților în respectarea regulilor de protecție.

Concret, ce îi sfătuiți pe angajatori, ce pot face aceștia astfel încât să își protejeze propria afacere?

Acolo unde activitatea permite, este foarte simplu să apelezi la munca salariaților de la domiciliu sau la telemuncă, fapt care reduce semnificativ numărul de deplasări și evident contactul și interacțiunea cu alte persoane. De asemenea, așa cum vă spuneam, informarea și instruirea lucrătorilor asupra măsurilor individuale de protecție împotriva noului Coronavirus, asigurarea echipamentelor individuale de protecție și verificarea utilizării corecte a acestora, asigurarea de materiale igienico-sanitare și stabilirea de măsuri pentru utilizarea acestora sunt aspecte ce trebuie să preocupe fiecare angajator.

Lucrătorilor ce le transmiteți, cum trebuie să se protejeze?

Efortul trebuie sa fie comun. Nu doar angajatorii trebuie să facă eforturi, să asigure condiții optime de lucru și de protecție. Angajații se vor asigura că locul de muncă este curat și igienic, își vor spăla mâinile cât mai des posibil cu apă și săpun sau dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool, vor purta măști și mănuși de protecție, vor evita contactul cu persoane care sunt suspecte de infecții respiratorii acute și nu își vor atinge nasul, ochii sau gura cu mâinile nedezinfectate. Sunt măsuri care sunt intens mediatizate, pe care cred că le-am învățat cu toții, însă trebuie să le și respectăm.

În general, cine sunt cei care apelează la instituția pe care o conduceți și ce mesaj aveți pentru ei?

La instituția noastră apelează un număr mare și diversificat de persoane fizice și juridice, de la angajați și foști angajați care se interesează de vechimea în muncă, la angajatori și servicii externe de prevenire și protecție în domeniul securității și sănătății în muncă care solicită diverse informații și consultanță de specialitate. De asemenea, avem o colaborare foarte bună cu celelalte instituții cu atribuții de control în alte domenii de activitate, realizăm acțiuni comune, oferim informații din Revisal instituțiilor abilitate. Mesajul nu poate fi decât unul singur: să aibă în continuare încredere în instituția noastră, să ni se solicite sprijinul ori de câte ori este nevoie, pentru că în domeniul muncii este mai ușor să previi decât să combați și aici v-aș da exemplu efectele unui accident de muncă care are de cele mai multe ori repercusiuni negative asupra lucrătorului, unde recuperarea capacității de muncă este îndelungată sau este pierdută total sau parțial, care generează costuri imense atât pentru individ cât și pentru sistemele de asigurări sociale. Un stat modern, european, nu impune legea doar prin amenzi, ci prin dialog, mediatizare și conștientizare a efectelor pozitive în detrimentul celor negative.

Dumitru Sârghie

Share

Permanent link to this article: http://linia1.ro/un-stat-modern-european-nu-impune-legea-doar-prin-amenzi-ci-prin-dialog-mediatizare-si-constientizare/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *