Paradigma în general este înțeleasă ca fiind un ansamblu de modele care definesc un anumit termen, privind o largă varietate de situații și cazuri. Paradigma educațională reprezintă educația în diversele ei forme, ea fiind parcursă sub mai multe etape și vârste ale omului.
Printre diferitele forme de educație pot fi cele culturale, cele psiho-motrice și cele morale, fără de care societatea nu poate avansa. Scara ierarhică nu ar mai fi parcursă, dacă nu ar fi respectate cerințele programei de învățământ.
Educația, venind sub mai multe forme, oferă pentru fiecare vârstă resursele de cunoaștere necesare neputinței din etapa respectivă a vieții. Un exemplu privind vârsta preșcolarilor ar fi etapa pre-abecedară, având în vedere acumularea de cunoștințe.
De la vârste mici, procesul educației începe să conteze în contextul dezvoltării caracterului unei societăți în general. Pentru că educația, care se formează în timp, este aproape în egală măsură rezultatul colaborării dintre ministerul învățământului și profesori, fiind combinată cu normele morale predate în învățământ, ea formează o societate în care oamenii se tratează adecvat cerințelor ei.
Una dintre cele mai importante norme în societate, care trebuie respectată, este egalitatea, indiferent de problema abordată. Dacă, de exemplu, într-o școală sau într-o clasă există mai multe grupuri etnice decât unul singur, trebuie considerat a fi vital ca învățământul să acorde discipline suplimentare care au legătură cu țara sau regiunea din care provin obiectele educației.
Chiar dacă este adevărat că sistemul de învățământ românesc funcționează chiar bine comparativ cu altele din Occident și din afara lui, nu înseamnă că nu are și niște defecte. Modul în care sunt categorisite formele de învățământ nu este defectuos, ci modul în care sunt tratate obiectele educației cu privire la metodele de repartizare de la un învățământ la altul. Unul dintre exemple ar fi repartizarea elevilor potriviți cerințelor școlii profesionale în licee.
Conform acestui raționament, trebuie să existe mai multe compartimente în interiorul oricărei forme de învățământ sau școli, potrivit cunoștințelor acelor elevi care nu excelează și nu promovează.
Mihai Barbu Robert