D-le primar, aveți o experiență politică uriașă. După intuiția d-voastră, cum se va termina acest război din USL?
Se va încheia prin împăcare, deocamdată, pentru că interesele sunt egale și dintr-o parte, și de cealaltă, și vor continua să fie la guvernare. Prolema se pune în ce formă, pe vechea platformă a guvernării, mă refer la structura actuală a guvernului, sau pe o structura modificată. Structura modificată poate să prezinte și anumite riscuri. Dacă nu sunt în consens cu cele două mari forțe, cu reprezentanții USD și cu liderul PNL, cu privire la cele propuse de USD, să sosească, în același timp, organizarea activității propuse de USD, mă refer pe partea cea mai importantă cu d-l Jonanis vicepremier și ministru la Interne. Dacă nu pornesc convinși, există și posibilitatea ca Parlamentul, prin votul exprimat, să pună o amprentă puternică asupra viitorului guvernării, chiar dacă iese din Parlament cu un vot favorabil. Mă refer la numărul voturilor în favoarea noilor modificări ale structurii guvernului.
USD credeți că a fost creat pentru a-i da o lecție lui Crin Antonescu și pentru a-i lua candidatura la președinție?
USD a fost creat pentru alegerile europarlamentare. Lângă PSD, ca parte egală, USL cu PNL, a venit și UNPR. Prolema se pune de ce PC a plecat de lângă PNL și a venit lângă PSD? Cine pleacă de bine? Și PC, ca și UNPR, simte nevoia să fie tratat în mod egal, chiar dacă-i diferențiază mărimea partidului, dar trebuie să justifici atunci când te opui creșterii, probării sau acordării unei funcții de răspundere, unui component al USL, cum este reprezentantul PC. Nu se poate! Cum de altfel a fost ținut până în prezent, fără să știm noi, de conținutul acelui document, între cei doi componenți ai ACD, dumnealor să stabilească vinovatul, nu să aruncăm vinovăția asupra PSD. Să-l întrebe, totuși, pe d-l președinte Constantin, care a fost situația de s-a îndepărtat de PNL, ce s-a întâmplat acolo?
Ce ne puteți spune despre coabitarea Ponta – Traian Băsescu?
Sună chiar bine. România nu putea să fie condusă în perioada asta fără o coabitare. Ba din contră, și unul, și altul, s-au abătut de la acel document de coabitare, pentru că, împinși și unul și altul de la spate, câteodată au reacționat individual și nu în interesul total al României. Tot ce se face în țară trebuie să fie și înțelegerea unui prim-ministru, indiferent de apartenența politică, și cu președintele țării. Aici s-au abătut și unul, și altul și vinovați sunt amândoi.
USL a avut altceva în cap decât „Jos Băsescu”? În programul de guvernare a mai realizat și altceva?
„Jos Băsescu” nu s-a realizat. A fost o chestiune de campanie electorală, pentru a aduce cât mai mulți susținători pentru USL. Și Băsescu a simțit nevoia schimbării vechiului guvern. Alegerea USL la guvernare cu 70% a fost o salvare, pentru că, dacă analizăm situațiile grele… Deci, salvarea era înlocuirea guvernului.
De ce spun liderii PSD că ați câștigat alegerile, dar nu ați luat puterea? De ce românii nu o duc mai bine, având în vedere că aveți 70% în Parlamentul României?
O duc mai bine românii, pentru că li s-au completat salariile, pensiile, li s-au restituit banii care au fost reținuți din cauza măsurilor de austeritate, ca urmare a manifestării crizei. De ce zice PSD că nu a luat puterea? Nici nu putea să ia puterea, pentru că sunt atribuții date de Constituție, că o parte din control asupra națiunii îi revine președintelui statului. Așa cum spune dumnealor că sunt serviciile, departamentele care funcționează și cum lasă să se înțeleagă că le folosește d-l Băsescu, nu știu să controleze, să mențină într-o anumite stare de disciplină toți factorii politici și de decizie. Acest lucru trebuie să se definească între dumnealor. Sigur, puterea nu este în întregime la Guvernul României.
Unde greșește Crin Antonescu?
Se grăbește. Când s-a făcut congresul reunit și cu PC, PSD și PNL, s-au unit trei parți respectate în aceeași măsură. Acum, d-l Crin Antonescu, știind că este mare și puternic, nu prea își dă seama din cei 70% care sunt ai PSD sau care sunt ai PNL. Dumnealor vor să vadă acum, prin alegerile parlamentare, cât mai dețin din electorat. Și PSD este interesat de acest lucru, și PNL. PC și UNPR își cunosc limitele. Au venit lângă PSD știind că este forța politică din România. Dar PSD de unul singur nu poate, deși dacă încerca, în 2012, la alegerile parlamentare, pe situația creată de criză și nemulțumirile populației, cred că PSD putea să cucerească peste 50%.
Chiar ați crezut în înfrățirea PSD-PNL vreodată?
Au aceleași interese, dar se dușmănesc. Nu am crezut de la început acest lucru, dar dacă s-au angajat, trebuiau să dea dovadă de demnitate și să-și păstreze cuvântul, și unii, și alții. Cred că vă referiți la propunerea unică pentru candidatura de președinte a USL. Nu cred că și Crin Antonescu a făcut totul să formeze acea personalitate puternică, de neînvins, care să fie susținută de masa USL. Un președinte, mai ales că aveam un exemplu, așa cum chiar Antonescu spune și critică anumite acțiuni ale lui Băsescu, avea posibilitatea ca ieșirea la rampă, în public, să fie cu totul alta.
Îl vedeți, în acest context, totuși, președinte al României, pe Crin Antonescu?
Aș vrea să fie. În 2008, a câștigat PD și Traian Băsescu, ca urmare a unor prerogative constituționale, unde președintele statului a decis înființarea guvernului, deși aveau voturi mai puține decât PSD. Important este că solidaritatea de atunci a stat la baza formării USL.
E deja o tradiție ca PSD să-și apere infractorii în Parlamentul României. Știți că majoritatea parlamentară a votat împotriva cererii parchetului de a fi arestat Vlad Cosma, colegul parlamentar din PSD…
De la început, pot spune că încălcați prezumția de nevinovăție. A-i considera infractori pe cei din Parlamentul României, atunci când se solicită aprobarea Paramentului ca să fie arestați în vederea cercetării, ar trebui să reformulați întrebarea.
Sigur, prin singurul enunț că un deputat sau senator este infractor, nu este suficient ca parlamentul, în baza dreptului constituțional, să aprobe ca acest deputat sau senator să fie arestat pentru a fi cercetat. Oricum, organele statului poate să-i cerceteze în libertate.
Cum vă merge acum, ca primar, din punct de vedere al investițiilor în această guvernare?
Această guvernare se face vinovată și pentru faptul că din tot ce agonisește în urma activităților economice, trebuie să continue să plătească lucrări executate la obiective pentru care nu au fost, in momentul declanșării, realizate pe deplin. Probabil că va mai dura și în guvernarea aceasta și din guvernarea care urmează, ca din banii rezultați în prezent să acopere cheltuielile efectuate de către constructori pentru lucrările finalizate și neachitate. Acest lucru prezintă negativ activitatea guvernului, mai ales pentru cei care nu văd că se mișcă utilajele. Pentru că dând bani acolo, nu mai ai bani pentru noi investiții. Mă refer aici la primarii noi, care au promis localnicilor că vor face, că vor construi, deși și aici este un fals. La localități trebuie să prezinți ce poți face cu banii tăi, adică cu încasările locale. Numai după aceea, să te referi la proiectele în conformitate cu legislația țării și cu cea a UE. În competiție nu e bine să minți, ci să spui ce poți face, numai dacă poți să te bazezi pe ceva.
Social-democrația rămâne o speranță pentru România și pentru județul Olt sau nu? Ce va fi în continuare?
Social-democrația rămâne o speranță și a prezentului, și a viitorului. Social-democrația reprezintă marea parte a populației din România, ce se referă la starea locuitorilor din România. Din păcate, ar putea să fie mai puternică, daca componenții acesteia nu ar fi manipulați, și împotriva intereselor lor, nu ar vota cu partide care nu le întrunesc interesele. Cea mai puternică forță politică poate fi social-democrația. Sigur că este nevoie și de ceilalți 30% care reprezintă investitorii, care sunt reprezentații finanțelor. Dar să nu uitam că aceștia, ca și cei din comunele sărace plătesc aceeași cotă unică de 16%. Cu PNL, nu putem fi frați, dar putem conviețui. Este normal că am apreciat activitatea PNL, am sprijinit-o și o sprijin și acum, am fost unul dintre primii primari din județ care a acceptat formarea USL la Dobrun. În interesul localității, a presupus realizarea acestui USL. Ca și acum, interesul națiunii noastre impune păstrarea acestui USL și respectarea, în cadrul lui, al cuvântului dat în momentul când s-a făcut protocolul.
Ionuț DUMITRESCU