D-le director, mai este AJOFM Olt o instituție controversată? Dacă da, de ce?
Agenția Olt nu a fost niciodată controversată, pentru că, de peste cinci ani de zile, a fost între primele trei pe țară, atât ca indicatori de performanță, cât și ca realizări. Agenția, în sine, nu a fost niciodată controversată. Controversat am fost eu, ca director, din anumite rațiuni politice. Dar asta e o altă discuție… Un om poate fi controversat, poate fi contestat…
Persoana dvs. deranjează multe capete înfierbântate de la putere. Ce rău le-ați făcut, d-le Cârloganu?
Discuția este puțin mai lungă pe această temă. Am activat politic o perioadă relativ îndelungată, în prima linie, de obicei… N-am dezamăgit niciodată pe nimeni, n-am trădat niciodată pe nimeni. Din păcate, nu conducătorii partidelor din prima linie mă contestă. Discuțiile sunt la nivel de eșaloanele doi, trei… La nivel de eșalon doi sau trei se crede că oricine poate face orice. Nu contează ce studii ai, ce pregătire ai, ce ai făcut în viață, dacă ai condus ceva vreodată. Poți fi director, fără nicio problemă, în orice domeniu. Vă reamintesc enormitatea care era promovată nu cu mult timp în urmă, în care un manager putea să conducă, în principiu, în orice domeniu, indiferent care era specializarea lui de bază. O enormitate…
Și din această cauză se văd și rezultatele care sunt acum. Ani de-a rândul s-au promovat oameni în funcții de conducere, oameni care nu avea nicio chemare pentru așa ceva. Și rezultatele se văd după un an, după doi… Cel mai bun exemplu este perioada de suspendare a fondurilor europene prin Programul Operațional Dezvoltarea Resurselor Umane. Îmi amintesc că, imediat când s-a schimbat puterea politică în 2008, PDL a vrut să-și impună oamenii. S-au atins și de singura structură de care, în opinia mea, nu trebuia să se atingă, indiferent de schimbările politice. Dacă se dorea un grad mare de absorbție a fondurilor europene… În momentul când iei toți directorii de la organismele de monitorizare, care supraveghează implementarea proiectelor europene și îi schimbi cu persoane nepregătite, era normal și natural ca o perioadă de 5-6 luni de zile oamenii respectivi să se obișnuiască cu noua funcție, cu noile responsabilități. Nu s-au văzut rezultatele atunci. S-au văzut peste doi ani de zile, când fondurile europene au fost suspendate, tocmai pentru nereguli de sistem, nu pentru nereguli la proiecte. Nereguli constatate pe sistemul de monitorizare al proiectelor…
Cu toate că partidele politice, legal, nu au nicio competență în numirea directorilor de instituții publice. Sunt tot mai multe persoane care, pentru interese personale și de partid, nu se dau în lături de a face trafic de influență, de la a face infracțiuni care sunt definite de legea penală. Sunt cazuri foarte multe… Nu mai vorbesc, că aud din ce în ce mai frecvent, de partea despre contribuție pe care un director trebuie să o dea la partid, pentru că a fost pus de partid pe funcție. Omul din salariu n-are de unde să dea sume enorme la partid. Sau cine contribuie înseamnă să-și asume alt rol decât cel pe care i-l dă legea, ca să facă nu știu ce pentru nu știu care partid. E problema lor. Eu le-am spus-o de la început că nu mă voi deda la asemenea fapte, pentru nimeni. Indiferent cine e acel conducător sau cine sunt acei oameni care au anumite interese. Repet, e vorba de oameni de mâna a doua și a treia din partid.
Dvs. aveți presiuni politice tocmai din cauză că n-ați cotizat?
Probabil că e și acesta un motiv. Nu mi-a spus nimeni explicit că trebuie să cotizez… Dar faptul că instituțiile statului se „autosesizează” din ceea ce spune o persoană pe un post de televiziune, o persoană fără cunoștințe elementare în domeniu și țin blocată o instituție 4-5 luni de zile, mă duce cu gândul în această direcție.
În ciuda acestor presiuni, dvs., de când ați preluat conducerea, ați avut acțiuni importante în AJOFM Olt. Care este calendarul acțiunilor dvs. de anul acesta și ce preconizați?
În primul rând, avem probleme de funcționare a instituției, de îndeplinire a rolului pe care instituția îl are ca și instituție publică, creată pentru stimularea ocupării forței de muncă. Principala noastră componentă a activității nu este atât asistarea șomerilor în plată cât aceea de a încuraja ocuparea forței de muncă a celor care și-au pierdut locul de muncă din diverse motive. Să acționăm pentru a e crește șansele de ocupare prin toate mijloacele posibile și prin toate căile legale.
Suntem în plin proces de contractare a serviciilor de formare profesională pentru anul 2012. Formare profesională prin care ne propunem, ca element de noutate, să nu mai desfășurăm activități pentru toate ocupațiile pentru care suntem autorizați cu un singur furnizor. Ci să separăm această formare pe domenii de activitate și să folosim autorizați, furnizori cunoscuți pentru nivelul calitativ al serviciilor pe care le oferă.
De asemenea, avem un buget suficient ca să încurajăm ocuparea prin subvenționarea locurilor de muncă pentru șomerii pe care legea îi definește ca fiind defavorizați pe piața muncii. Și vorbesc aici de persoanele de peste 45 de ani, de unii susținători ai familiilor monoparentale, de persoane care au o anumită dizabilitate, certificată conform legii, de tineri absolvenți, care beneficiază de subvenții, dacă sunt angajați, de primele de încadrare, primele de schimbare a domiciliului, de mobilitate, de stimularea formării profesionale la nivelul angajatorilor. Deci, Agenția Olt are fonduri suficiente pentru a acoperi toate cererile angajatorilor de pe raza județului Olt, pentru astfel de măsuri de ocupare a forței de muncă. Trebuie să remarc importanța subvenționării locurilor de muncă, conform Legii 116, pentru persoanele care sunt supuse riscului de marginalizare socială. Sunt fonduri suficiente, în special pentru acele societăți care sunt înființate pe lângă primării și care-și propun să desfășoare activități sociale. Activități în interesul comunității respective, pentru a subvenționa cu până la salariul mediu net pe economie fiecare persoană care este angajată timp de doi ani de zile.
Sunt facilități pe care Statul român înțelege să le acorde, pentru încurajarea ocupării persoanelor care sunt definite de legislație care sunt dezavantajate pe piața muncii.
Acestea sunt doar câteva repere ale activității noastre curente. Bineînțeles că nu neglijăm nici acordarea indemnizației de șomaj la timp. De 7-8 ani, de când conduc această instituție, nu au fost probleme, în nicio lună, cu întârzierea indemnizației de șomaj. De asemenea, desfășurăm activitatea de informare și consiliere la standarde care să asigure accederea la un loc de muncă, conform pregătirii și aspirațiilor fiecăruia. Desfășurăm activitatea de mediere, unde trebuie să eficientizăm legătura dintre angajator și angajat. Pentru că eu cred că, în ultima perioadă, am început să fim și noi priviți de către angajatori, ca un prag birocratic.
Și atunci va trebui să dezvoltăm puțin această componentă în relațiile cu angajatorii, pentru ca ei să ne vadă ca pe un sprijin, ca pe o activitate complet gratuită, care este în beneficiul dânșilor. În perioada următoare, vom avea campanii prin care să informăm opinia publică despre serviciile pe care le oferim, să ajutăm angajatorii să participe la acțiunile agenției, să-și selecteze personalul din baza noastră de date. Pentru că, astfel, reduc forte multe cheltuieli care altfel sunt asimilate recrutării și selectării forței de muncă. Și, de ce să nu spunem, au și o bază de selecție mult mai mare, pentru că noi avem în evidențe foarte multe persoane cu competențe diverse.
De luna viitoare, planificarea șomerilor la viză se va face pe meserii, pe ocupații. Vom reveni la această măsură pe care o luasem acum câțiva ani de zile și nu știu de ce s-a renunțat la ea. Vom face public în presă care sunt zilele de viză pe fiecare ocupație în parte. Astfel încât angajatorii, în ziua respectivă, să poată să vadă toți șomerii din evidența noastră. Inclusiv de a nu mai fi acuzați, pe nedrept, că ascundem unii șomeri ca să-i ținem în evidență, pentru a sta mai mult în șomaj. Vor avea acces complet la baza noastră de date, cu șomerii din evidență, pe ocupații. Și fiecare, pe domeniul de activitate, va putea să vadă când sunt oamenii planificați la viză, pentru a putea să între în legătură cu aceștia.
O altă componentă, pentru care eu am insistat foarte mult în ultimii trei ani, este aceea de accesare a fondurilor europene. La nivelul agenției am format o echipă de redactare de proiecte, de cereri de finanțare, care lucrează ca experți în proiecte la nivel de top, la nivel național. În proiecte, nu se găsesc foarte mulți oameni dispuși să lucreze, să investească timp, cunoștințe, nervi…
Dar, îmi place să cred că am avut și eu influență să formez un colectiv, în cadrul agenției, de specialiști la cel mai înalt nivel.
La momentul acesta, avem două proiecte în implementare. Avem redactată o nouă cerere de finanțare pentru încă un proiect strategic, care urmează să fie depus în perioada următoare, când se va lansa măsura respectivă. Pe proiectele care sunt deja implementate, avem gradul de rambursare a cheltuielilor solicitate de peste 99%. Pe fonduri europene, principiul este faptul că cheltuiești o anumită sumă de bani și, în condițiile în care ai cheltuit-o legal și respectând destinația prevăzută în cererea de finanțare, atunci Autoritatea de Management, organismul care te monitorizează, îți rambursează banii sau nu. Iar noi avem gradul de rambursare de peste 99%. Această cifră spune totul despre ceea ce înseamnă activitatea pe proiecte la agenția județeană Olt.
E o componentă foarte importantă, prin care noi am înțeles să venim în sprijinul șomerilor din județul Olt. Ca și prin aceste măsuri, care sunt complementare celor din bugetul național, celor din activitățile finanțate curent din bugetul național, să creștem nivelul de competență și șansele de ocupare a persoanelor în căutarea unui loc de muncă de pe raza județului Olt. În acest sens, vă reamintesc că, până la această dată, peste 1000 de persoane, în ultimii doi ani, cel puțin, au beneficiat de subvenție lunară de 500, respectiv 600 de lei, pe perioada cât au urmat cursuri de formare profesională. Au fost peste 2000 de persoane calificate în ocupații noi decât cele pe care le-au avut, peste 500 au fost încadrate direct datorită proiectelor pe care le-am derulat în județul Olt.
Deci, iată efectul benefic al acestor proiecte cărora foarte mulți nu le văd utilitatea, spunând că banii respectivi ar trebui dirijați spre alte domenii. Mă rog, fiecare gândește cât poate. Din fericire nu-i poți dirija spre altceva, pentru că finanțările europene sunt ca și cele naționale. Sumele trebuie ca atare și conform legislației românești. Destinația lor nu poate fi schimbată… Noi avem opțiunea de a le cheltui și atunci aducem bani în țară și facem grad de absorbție sau de a nu le cheltui și atunci se întorc la Comisia Europeană. Nu avem opțiunea a le schimba destinația. Ca să clarificăm și anumite aspecte despre care vorbește toată lumea, dar din păcate niciunul nu răspunde la anumite întrebări simple: „Dar tu câte proiecte ai implementat? Ai implementat vreodată vreun proiect, ca să vorbești la televizor și prin ziare despre asta?”
Efectele benefice se referă asistarea directă a personalului. În orice buget, când vorbim de subvenție la mii de oameni de 500 lei pe lună timp de șase, opt sau nouă luni… Sumele acestea de 500 de lei pe lună par nesemnificative pentru o persoană, nu sunt sume mari. Dar când vorbim despre 1000 de persoane care primesc timp de 6 luni 500 lei pe lună. Acestea sunt cifrele… Vorbim de oameni calificați, oameni care și-au început și își dezvoltă o afacere. În această direcție se desfășoară eforturile agenției.
Cu toate acestea, per ansamblu, am înțeles că numărul șomerilor a crescut.
Din păcate, așa este. În acest sens, noi nu putem face, ca agenție, decât să formăm personalul, să-l recalificăm, să-i creștem nivelul de pregătire a forței de muncă pentru a-i crește șanse mai mari de ocupare. Avem preocupări în acest sens să vedem care sunt evoluțiile post criză economică, astfel încât să anticipăm, prin formarea profesională, aceste schimbări majore de pe piața muncii. Din păcate, mediul economic este cel care creează forță de muncă. noi nu putem să facem decât să punem la dispoziția mediului economic forță de muncă astfel pregătită, încât să aibă competențele care sunt solicitate de piața muncii. În măsura în care judecăm corect și avem datele necesare de analiză, să anticipăm care vor fi mișcările pe piața muncii, astfel încât la data care se produc să fim pregătiți din acest punct de vedere.
Ați vorbit, mai devreme, de intruziunea politicului în anumite sfere de activitate. Mai faceți politică și de ce culoare?
Motivele pentru care nu mai fac politică… Discuția e puțin delicată. Am impresia că, în ultima perioadă, se confundă foarte mult ceea ce înseamnă a face politică și ceea ce însemnă esența politicii spre binele cetății cu interesele personale ale fiecăruia. E o întrecere socialistă ca fiecare om care ajunge într-o funcție să-și promoveze soțul, soția, soacra… Într-un sistem ca acesta în care totul e denaturat nu știu dacă eu am ce căuta. Toată viața am urât chestiile acestea… Refuz să cred, fără să mă refer la cineva anume, ca principiu, că Dumnezeu când a împărțit mintea a dat-o la o anumită familie. Și că acea familie deține adevărul absolut și toată lumea e la vârf și e competentă. Refuz să cred… Ceea ce se întâmplă acum la noi, nu mai e politică, e altceva. E trafic de influență… Alții spuneau mai dur: de grupuri infracționale organizate. Nu cred, totuși, că e vorba de așa ceva. s-a ajuns și până aici în a se defini politica din județul Olt. Probabil că atunci când voi identifica o posibilitate care să corespundă a ceea ce gândesc eu despre politică, voi reveni în politică. Pentru că eu cred că mai am un cuvânt de spus în politică.
Ce mesaj veți pentru cei care încă vă poartă sâmbetele?
Îi compătimesc. Nu e vorba despre Cârloganu aici, e vorba de un principiu. Eu nu sunt de neînlocuit, dar vorbim de principiu. Adică de faptul că pentru unii schimbarea lui Cârloganu a devenit un scop în sine. Asta înseamnă a face politică și a dori binele cetății? Îi compătimesc, sincer, pe cei care vor cu tot dinadinsul să mă schimbe!
LINIA ÎNTÂI