L-am cunoscut mai îndeaproape pe europarlamentarul Marian Jean Marinescu. Chiar la unul dintre locurile sale de muncă la Strasbourg. L-am cunoscut încă din perioada în care era prefectul județului Dolj și n-am să uit niciodată abilitatea și profesionalismul cu care domnia sa – inginer de avioane, a gestionat prăpăstioasele evenimente generate de mineriada din ianuarie 1999. Sincer, în toate întâlnirile oficiale pe care le avusesem cu domnia sa, mi s-a părut un pic scorțos și greu abordabil. Mi-am dat seama că m-am înșelat în această privința, în momentul în care, în luna decembrie a anului trecut, l-am vizitat la Strasbourg, alături de o delegație formată din jurnaliști olteni, respectiv din Olt, Dolj, Gorj și Turnu Severin.
Politician hârșit în ale diplomației de orice gen, vorbitor de engleză, franceză, italiană și chiar germană (destul ca să se facă înțeles și în limba lui Goethe), Marian Jean Marinescu este unul dintre cei mai importanți europarlamentari ai României actuale. Este harnic până la epuizare, patriot, punctual și, mai ales, unul dintre cei mai buni negociatori pe care i-a trimis poporul român la Bruxelles. Are cultul prieteniei și de, aceea, în perioada în care am stat la Strasbourg, am avut privilegiul să-l văd cât de apropiat este față de foștii și actualii comisari europeni, față de majoritatea europarlamentarilor din toate celelalte grupuri parlamentare, altele decât PPE, acest lucru arătându-mi, pe de o parte, cultul prieteniei sale, care provine din educația și natura sa umană, dar și profesionalismul recunoscut în Europa. Felicitări, Marian Jean Marinescu!
MARIAN JEAN MARINESCU, Europarlamentar PNL:
Oltenia nu se poate redresa economic, dacă nu va avea un ajutor substanțial!
A fost o activitate intensă în prima jumătate a lunii decembrie în Parlamentul European de la Strasbourg. Se negociază extrem de dur unul dintre cele mai sensibile acorduri ce ar putea schimba fundamental Europa. Acordul GREEN DEAL este de fapt un plan de lupta împotriva schimbărilor climatice. Unul dintre negociatori cu expertiză este europarlamentarul PNL Marian Jean Marinescu, care are soluții ce pot dezvolta transportul pe Dunăre.
S-a discutat și s-a negociat intens săptămâna trecută, în Parlamentul European de la Strasbourg! Este vorba de deja celebrul acord GREEN DEAL, un plan istoric de lupta împotriva schimbărilor climatice. Prin acest acord, Uniunea Europeană încearcă să transfere circa 75 % din transportul rutier de mărfuri în zonele navală și feroviară. Doar că un astfel de acord ar putea lovi dur în statele membre din Europa de Est, printre care și România. Nu există o pregătire suficientă pentru a primi acest șoc, iar, cel puțin în cazul României, putem vorbi de o nevoie prealabilă de dezvoltare a infrastructurilor de transport fluvial și feroviar. Printre negociatorii implicați în proiectarea acestui acord verde se numără și europarlamentarul PPE Marian Jean Marinescu. Experimentatul europarlamentar a acordat un interviu chiar în biroul sau din Parlamentul European de la Strasbourg.
„În momentul în care vrei să ridici de la 40 la 50 nivelul de reducere a emisiilor, până în anul 2030, trebuie să ai un studiu de impact care să spună exact ce ai de făcut. L-am întrebat de unde bani pentru acest acord. Statele europene vor contribui mai mult la bugetul european sau vor fi preluați bani de la alte capitole bugetare, de obicei coeziune și agricultură? L-am întrebat pe domnul Timmermans, dar nu mi-a răspuns. L-am invitat la discuțiile grupului PPE din Comisia de Transporturi. Fondul GREEN DEAL este de 100 de miliarde de euro, dar nu e foarte clar cum se vor strânge acești bani. Ceea ce s-a spus până acum este doar o comunicare, urmează legi foarte clar stabilite.
Regiunea Oltenia nu se poate redresa economic, dacă nu va avea un ajutor substanțial, asta este evident! Complexul Energetic OLTENIA trebuie să existe în continuare, fără discuție, nu poți să lași alimentarea cu energie a țării fără o sursă de rezervă. Poți să ajungi la sută la sută surse regenerabile, iar aici luam în calcul și energia obținută nuclear, dar ai nevoie de o soluție de rezervă. În GREEN DEAL și un plan de investiții. Este un fond de tranziție, dar și un plan de investiții pentru o Europă sustenabilă. Pentru realizarea acestor planuri, nevoia de investiții poate ajunge la 260 de miliarde de euro și se bazează foarte mult și pe bugetele statelor membre, dar și pe investiții private”, a declarat europarlamentarul Marian Jean Marinescu din biroul de la Strasbourg.
Marian Jean Marinescu: „Statele membre să contribuie financiar în mod egal pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe Dunăre!”
„În cadrul grupului PPE din Comisia TRAN, am introdus la rezoluția pe GREEN DEAL, o linie prin care cer o coordonare a investițiilor pe Dunăre. Dacă un stat riveran Dunării nu investește, se blochează totul. Am avut probleme cu Bulgaria, de asemenea Ungaria are un canal care ocolește Budapesta, în care nu vrea să investească. Nu mai putem aștepta de la fiecare stat membru să facă ceva doar dacă vrea! Dacă vrem să contribuim la micșorarea emisiilor cu căile navale fluviale, trebuie să iasă de la Comisie o reglementare prin care statele membre să fie obligate să pună banii la acest obiectiv. Și asta voi cere de acum înainte! Dacă rezolvăm acest lucru, ne putem gândi că se va rezolva transportul pe Dunăre. Se pot găsi soluții dar numai cu investiții”, a explicat Marian Jean Marinescu.
Europarlamentarii români trebuie să fie atenți, însă, nu numai la efectele adverse ale GREEN DEAL, ci și la propunerile oarecum bizare de buget al Finlandei, țară care deține președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene.
Calendarul strict propus de Acordul Verde European se referă la renunțarea la pesticide, stoparea defrișărilor și politica de împădurire, trecerea la carburanți nepoluanți, curățarea aerului și a solului. Pentru atingerea acestor ținte ambițioase Comisia Europeană ar avea nevoie de 100 de miliarde de euro, pe care nu știe încă de unde îi va lua.
Documentul „Green Deal”, strategia cu impact major asupra economiei în toate statele membre
Comisia Europeană a prezentat miercuri, 11 decembrie 2019, documentul strategic „The European Green Deal”, o comunicare ce stabilește cele mai ambițioase ținte anti-poluare din istorie. Documentul arată că executivul european vrea ca UE să devină, până în 2050, neutră din punct de vedere al gazelor cu efect de seră. Comisia vrea ca până în 2050 creșterea economică să fie decuplată de utilizarea resurselor naturale.
Comunicarea Comisiei Europene este un document fără putere de lege, dar ea se adresează celorlalte instituții-cheie din UE și va pune o presiune majoră pe arhitectura de putere și pe dezvoltarea economică în întreaga Europă.
Green Deal este politica centrală a mandatului Ursulei von der Leyen și e făcută publică la doar 11 zile de la preluarea efectivă a mandatului.
Principalele ținte din strategia Green Deal:
– Transformarea UE într-un bloc cu emisii nete zero de gaze de sera pana in 2050;
– Sectorul Transporturi trebuie să-și reducă cu 90% emisiile de gaze până în 2050;
– Comisia Europeană va propune până în martie 2020 prima Lege Europeană a Climatului;
– Până în vara anului 2020, Comisia Europeană va prezenta un plan de impact legat de reducerea cu 50% a emisiilor de gaze de seră până în 2030, în comparație cu 1990;
– Comisia Europeană va propune schimbarea Directivei Energy Taxation cu focus pe problemele de mediu și va cere Parlamentului European și Consiliului UE să modifice legislația necesară, cu majoritate calificată, în loc de unanimitate;
– taxarea importurilor de bunuri din țări non-UE care au ținte de mediu mai puțin ambițioase decât cele din UE („carbon border adjustment mechanism”);
– diminuarea utilizării energiei bazate pe hidrocarburi (mai ales cărbune) și utilizarea energiei regenerabile, plus interconectarea și digitalizarea totale în piața energiei;
– Comisia Europeană va încuraja proiecte de eficientizare a consumului domestic de energie;
– În martie 2020, Comisia va adopta o Strategie Industrială a UE, pentru a adresa provocările de mediu și ale digitalizării;
– Până în 2030, toate ambalajele din EU trebuie să fie refolosibile sau reciclabile;
– Statele membre trebuie să demareze „un val de renovări” ale clădirilor publice sau private, pentru a reduce cantitatea necesară de energie pentru încălzire;
– Transportul multimodal va fi finanțat strategic;
– subvențiile pentru transportul pe bază de combustibili fosili (aviație, maritim) vor fi eliminate;
– Comisia Europeană va propune noi standarde de mediu pentru automobile pentru a scădea poluarea orașelor;
– Un plan strategic în agricultură va avea ca scop reducerea „semnificativă” a utilizării pesticidelor, fertilizatorilor și antibioticelor în agricultură;
– Comisia Europeană va prezenta, până în martie 2020, o strategie privind biodiversitatea, care va conține propuneri pentru „înverzirea” orașelor și va furniza statelor membre fonduri în această direcție;
– Pădurile și sectorul forestier vor fi vizate de o nouă strategie a Comisiei Europene, pentru a stopa tăierile care afectează echilibrele de mediu;
– Comisia Europeană estimează că, pentru atingerea țintelor de mediu, până în 2030, e nevoie de 260 de miliarde de euro investiții anual. Comisia va prezenta un Plan de Investiții sustenabile pentru a veni în ajutorul nevoii de finanțare;
– Bugetul UE: Comisia a propus o țintă de 25% din bugetul UE pentru protejarea mediului;
– Riscurile climatice și de mediu vor fi integrate în sistemul financiar.
Linia Întâi