Sorin Câmpeanu, actualul ministru al educației, pare a fi unul dintre cei mai nepolitizați miniștri pe care i-a avut România de la Revoluție încoace. Vizita domniei-sale în județul nostru a produs o frumoasă impresie, nu numai datorită sincerității și prestanței sale intelectuale, dar – mai ales – grație atitudinii sale nonpartizane, pe care a afișat-o în toate întâlnirile avute în Olt.
D-le ministru, unul dintre momentele de panică ale acestui guvern legat de Educație a fost acela că România a rămas fără Abecedar. S-a rezolvat problema Abecedarului în România?
Problema abecedarelor, în acest moment, a fost rezolvată, la nivel național, în sensul că, la începutul semestrului II, avem deja două săptămâni de când a început semestrul II, există abecedarul în țară. Însă, întârzierea există și constituie o premieră absolut nedorită în sistemul de învățământ românesc. Ea există, manualele trebuiau să fie în septembrie 2014. Rezolvarea a fost punctuală, în condițiile în care Ministerul Educației a avut câștig de cauză în disputa cu contestatarul. Putea să ia două decizii: să aștepte decizia finală la Curtea de Apel, pentru că acea contestație a urcat la nivelul Curții de Apel, unde hotărârea rămâne definitivă, sau să continue procesul de atribuire a contractelor, subliniez, pe răspunderea autorității contractante. Răspunderea autorității contractante înseamnă răspunderea Ministerului Educației și se poate transfera în răspundere personală. Pentru ca elevii să aibă aceste abecedare și sunt 187 mii de elevi de clasa I, am decis să mergem pe asumarea răspunderii, în limite legale. Este ușor de imaginat ce se întâmplă dacă, la Curtea de Apel, se va da câștig de cauză contestatarului. Cine și-a asumat răspunderea pentru 187 mii de abecedare va fi bun de plată. Nu cred că e nevoie să detaliez și nu cred că este nevoie să precizez că această soluție nu poate fi multiplicată la infinit, și chiar dacă ar putea fi, nu ar rezolva problema întârzierilor. Atâta vreme cât manualul școlar este considerat un bun ca orice alt bun, fără să se recunoască specificitatea și importanța lui și nu va avea reglementări specifice privind procesul de achiziție, acest pericol, e de datoria mea să recunosc, va exista și în continuare. Cu atât mai mult cu cât, conform deciziei Curții Constituționale, nu este legat să se solicite o garanție celor care contestă, și nu mă refer la contestațiile care sunt realizate pe bună dreptate, sunt fundamentate tehnic și economic, ci mă refer la posibilitatea de a contesta orice, în orice condiții, cu sau fără fundament. În actualul context, întârzierile în finalizarea proceselor de achiziție a manualelor, din păcate, trebuie să spun că sunt și mai probabile.
Ce am putut să facem noi la nivelul Ministerului? Am solicitat Consiliului Național de Evaluare și Examinare, structură subordonată ministerului, care se ocupă cu organizarea licitațiilor pentru manuale, să întocmească un caiet de sarcini cât mai corect, cât mai complet, cât mai profesionist, cât mai transparent și cât mai ferit de contestații. Dar, acest lucru nu ne dă garanția că nu vor exista contestații, care contestații să genereze în întârzieri, așa cum s-a întâmplat deja, într-o manieră total nefericită, cu abecedarele.
D-le ministru, iată că religia în școli nu mai este obligatorie, elevii pot alege, da sau nu, cu sau fără Dumnezeu. Nu vi se pare că este o regulă care se schimbă în timpul jocului și asta creează degringoladă?
Am afirmat, cu orice ocazie, și public, și privat, că nu consider acceptabilă schimbarea regulilor în timpul jocului. Nu consider acceptabile schimbări pe parcursul anului școlar sau anului universitar. Asta voi afirma. Pe viitor, oricât de lung sau de scurt va fi termenul, și din orice poziție, am afirmat acest lucru din simplu cadru didactic, de decan, de rector, de președinte al rectorilor și acum de ministru. Nu voi face rabat de la acest lucru. Cred că am dovezi în sprijinul afirmației mele, cum ar fi aceea pe care am promovat-o cu privire la prorogat termenului la care cei aproape 1500 de colegi din învățământul universitar, asistenți, șefi de lucrări, lectori, care nu și-au finalizat studiile doctorale, trebuie să părăsească sistemul dacă nu-și finalizează doctoratul, aceasta este legea, însă nu la o dată arbitrară în interiorul anului universitar. Acești colegi și-au început la data 1 octombrie 2014 activitatea în deplină legalitate. Dacă sunt 1500 de cadre didactice, în toate universitățile românești, acestea și-au început activitatea cu un număr de zeci de mii de studenți, care ar fi afectați, prin excluderea intempestivă, la o dată arbitrară, în interiorul anului universitar. Și am prorogat, la nivelul Legii 1, acest termen, până la 30 septembrie 2015, în loc să părăsească sistemul la o dată la care, din întâmplare, se împlineau patru ani de la intrarea în vigoare a Legii 1 și care nu avea niciun fel de semnificație din punct de vedere profesional.
Același lucru se întâmplă și cu privire la orele de religie. Nu este inițiativa Ministerului Educației, dar este o decizie a Curții Constituționale care devine executorie la 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial. Termenul este 9 martie, care nu este nici măcar începutul semestrului II, este în interiorul anului școlar. Este o dată arbitrară din punctul nostru de vedere. Dar, trebuie să respectăm regulile, decizia Curții Constituționale este executorie. Ce a putut face Ministerul Educației în acest sens? A putut să interogheze sistemul, informând inspectoratele și conducerile școlilor vizavi de posibilitatea ca părinții, tutorii, să opteze, subliniez, au posibilitatea să opteze, nu trebuie să opteze, cu privire la dorința de participare la orele de religie. În cazul în care această dorință există, sigur că trebuie să precizeze la ce fel de religie optează, dintre cele 18 culte recunoscute în România. Acest lucru urmează să se întâmple până pe data de 6 martie.
În etapa a doua, așteptăm să vedem forma în care decizia Curții Constituționale nr. 669 va fi implementată în cadrul legii 1 a educației naționale. Având această formă, va fi necesară, în etapa III, o metodologie de derulare a orelor de religie care să fie promovată prin ordin de ministru.
Separat de acest răspuns, vă pot spune că, pe de o parte, va fi nevoie de o serie de măsuri pe termen mediu și lung, și vom vedea în ce măsură acestea vor exista și cum vor arăta la nivelul Legii 1, și va fi nevoie de o altă categorie de măsuri tranzitorii, care să rezolve problema acestui an școlar, tocmai pentru că este o schimbare în interiorul anului școlar.
Dumitru SÂRGHIE