AcasăEducațieSalve Magister! Probleme nerezolvate în învățământul românesc

Salve Magister! Probleme nerezolvate în învățământul românesc

Am așteptat cu „sufletul la gură” instalarea noului ministru al educației. Am crezut că fiind proaspăt numit, vine și inventariază „problemele  învățământului românesc”, le dă o prioritate și se apucă de treabă, pentru a le rezolva. Da de unde! Primul ordin pe care l-a dat s-a referit la numirea , înapoi, a directorilor care nu au luat concursul sau care nu s-au prezentat la concurs. Oare, aceasta este principala problemă, domnule ministru?. Eu, am crezut că prima problemă pe care o studiați și împreună cu colaboratorii dumneavoastră, să găsiți căi de rezolvare, o constituie „Rezultatele obținute de Romănia la testarea PISA realizată de OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică)”, problemă care a fost prezentată peste tot la sfârșitul anului trecut.

În urma acestei testări, 42% dintre elevii români se confruntă cu manifestarea fenomenului „analfabetism funcțional”, fiind incapabili să înțeleagă un text citit la prima vedere și având dificultăți în ceea ce privește efectuarea unor operații matematice elementare.

dumitru nica salve magister 684
Prof. Dumitru NIca

În ceea ce privește locurile în clasamentul internațional, România se clasează pe poziția a 43-a la matematică, pe locul al 46 la citire, respectiv locul 48 la științe, din 70 de țări cu baza de date validate.

Rezultatele României se pot compara cu rezultatele obținute de Emiratele Arabe Unite, Uruguay, Cipru, Moldova, Albania, Turcia etc, nu cu cele obținute de Singapore, Japonia, Finlanda etc. care ocupă primele locuri!

Tinerii care se încadrează în fenomenul “analfabetism funcțional” – 42%, nu vor putea accede  decât la locuri de muncă pentru care se cere un nivel minim de educație. La nivel european, acest „fenomen” este de 20% iar autoritățile doresc reducerea lui la 15%, până în 2020.

În Programul Internațional pentru Evaluarea elevilor – PISA – nu se intenționează doar evaluarea a ceea ce știu elevii în domeniul științelor, dar și ce pot face cu ceea ce știu, precum și modul în care aceștia pot aplica în mod creativ cunoștințele științifice în situații reale de viață (aspecte, care lipsesc din sistemul nostru de învățământ, fapt ce nu interesează pe nimeni).

Nu este suficient ca elevii să memoreze și să reproducă, ci să își formeze competențe și abilități.

În PISA atitudinile elevilor, convingerile și valorile acestora au fost examinate prin răspunsuri la întrebările din chestionarul elevilor, nu prin performanțele la idemii testelor susținute.

Programul OECD – PISA – evaluează în ce măsură elevii aflați aproape de finalul educației obligatorii dețin unele dintre competențele cheie, cunoștințele și deprinderile de bază, esențiale, atât pentru continuarea studiilor, cât și pentru participarea deplină la viața socială sau pentru integrarea pe piața muncii.

Există corelație între analfabetismul funcțional și alți factori, cum ar fi: dezvoltarea socio –economică, gradul de educație al părinților, modul în care se face formarea continuă a profesorilor etc.

Cine este de vină că s-au obținut astfel de rezultate? Cine trebuie să se ocupe de îmbunătățirea acestora? Răspunsul la aceste întrebări trebuie să-l găsească Ministerul, Inspectoratele, Școlile, Părinții.

De fiecare dată, când facem o analiză, constatăm că învățământul românesc  nu corespunde intereselor elevilor, motiv pentru care, cauzele „dezastrului nesimulat” nu trebuie căutate în afară, ci în interior. În școală chiar. În planul de învățământ, care este în neconcordanță cu particularitățile psiho-pedagogice ale copiilor. În programele școlare stufoase, aiuritoare.

În lecțiile – care omoară interele elevilor. În relația elev – profesor (și ea e simulată). În prăpastia ce se lărgește pe zi ce trece dintre ceea ce văd pe stradă, aud acasă, înțeleg acești copii de vârsta adolescenței  și ceea ce li se dă “spre însușire” la școală, zilnic.

Dacă stăm să ne gândim bine, elevul român nu are o orientare justă în spațiul educațional. Este nevoie de o școală care să fie mult mai eficientă și care să formeze competențe corespunzătoare cerințelor actuale.

Atenție, domnule ministru, strângeți-vă colaboratorii, propuneți un nou sistem de învățământ, în urma unor consultări de durată cu toți factorii răspunzători și dacă va fi viabil nu-l vor schimba cei care vin după dumneavoastră.

Prof. Dumitru C. Nica

- Advertisment -

Most Popular