D-na Felicia Man, ați preluat învățământul din Olt, după ce o perioadă îndelungată a fost supus unor experiențe nefericite. Care a fost prima măsură fundamentală pe care ați luat-o pentru ca Educația din Olt să intre în normalitate?
Din păcate, întreaga societate a fost supusă unor experimente nereușite. În cazul învățământului, repetatele schimbări, încercarea permanentă a reformării sistemului, au condus la o scădere continuă a calității.
Consider că dialogul este principalul factor care poate conduce la succes. O consultare permanentă a beneficiarilor educației reprezintă o reformă reală, la „firul ierbii”.
Crearea cadrului necesar dialogului a fost principala măsură pe care am luat-o. Preocuparea permanentă a echipei Inspectoratului Școlar Județean Olt pentru furnizarea unei educații de calitate, pentru transformarea școlii dintr-o instituție rigidă și neatractivă, într-o organizație caldă și primitoare sunt câteva dintre obiectivele asumate de noi și, în același timp, și de conducerea majorității unităților de învățământ din județul nostru.
La nivel național, în ce constă diferența dintre viziunea lui Funeriu și cea a ministrului actual?
Aceasta este o întrebare pe care ar trebui să o adresați d-lui ministru Remus Pricopie.
Din perspectiva mea, principala diferență de viziune constă în aceea că, măsurile reformatoare actuale sunt realizate în urma unui dialog consistent și permanent cu toți actorii implicați în procesul educațional: elevi, profesori, părinți, sindicate, ONG-uri, pe când în viziunea d-lui Funeriu, reforma era impusă de sus în jos, dialogul lipsind aproape cu desăvârșire.
Revenind la Olt, ce alte măsuri de redresare a învățământului ați luat, avându-se în vedere dezastrele de la Bacalaureat din ultimii ani?
Prima măsură pe care am luat-o a fost aceea de a monitoriza participarea elevilor și profesorilor la activitățile de pregătire suplimentară.
O altă măsură a fost aceea de a implementa în toate școlile din județul Olt proiectul „Stimularea motivației școlare prin educație rațional-emotivă și comportamentală”.
Testarea elevilor din anii terminali la disciplinele de examen prin probe de tip simulare, de doua ori, a fost o altă măsură luată de Inspectoratul Școlar Județean Olt, măsură ce credem că și-a dovedit eficacitatea, deoarece rezultatele obținute de elevii noștri la a doua simulare au fost cu 10% mai bune decât la prima, chiar dacă aceste rezultate nu sunt în măsură să ne mulțumească.
În luna mai, toți elevii noștri din clasele a IV-a, a VII-a și a XI-a au susținut testări la discipline de învățământ, altele decât cele pentru examenul final.
Am proiectat și realizat această acțiune de amploare pentru a putea pune în practică măsurile corective ce se impun, atât la nivelul unităților de învățământ, cât și la nivelul ISJ Olt.
Ce ne puteți transmite din partea Comandamentului IȘJ Olt în privința organizării Bacalaureatului care – iată – este în plină desfășurare?
Bacalaureatul la nivelul județului Olt este organizat în 19 centre de examen și 4 centre zonale de evaluare.
Din cei 5081 de elevi înscriși la începutul anului școlar în clasa a XII-a, 4128 s-au înscris să susțină examenul de bacalaureat, un procent de 81,24, mult mai mare decât media pe țară. La aceștia s-au adăugat 893 de elevi din seriile anterioare.
Coordonarea și monitorizarea examenului de bacalaureat este realizată de către comisia județeană. Până acum examenul s-a desfășurat în condiții normale.
Între 10-12 iunie s-a desfășurat proba A, evaluarea competențelor de comunicare orală în limba română, urmând să se desfășoare evaluarea competențelor digitale (17-21 iunie), a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională (25-28 iunie) și probele scrise (1,3,5 iulie).
Mesajul dvs. către părinți și elevi…
Doresc să le transmit elevilor și părinților să aibă încredere în școală, în dorința reprezentanților școlii de a veni în întâmpinarea tuturor nevoilor lor. Este necesară implicarea tuturor, părinți, elevi, cadre didactice, pentru a reuși să transformăm școala olteană într-o școală performantă.
A consemnat Dumitru Sârghie