În acord cu ideea că piața muncii traversează schimbări importante la care este necesar să ne raportăm, Liceul Tehnologic ”Matei Basarab” din Caracal desfășoară activități specifice, proiecte educative, activități de practică și de consiliere profesională, menite să flexibilizeze și să facă posibil accesul la o educație de calitate a muncii, adaptată permanent învățării și corelării între competențele existente și cererea din societate. Astfel, pe 8 aprilie 2022, în cadrul Proiectului „Competitivi pentru secolul XXI”, implementat de Asociația Societatea de Cercetare în Leadership, Management, Marketing și Cultură Organizațională, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, s-a desfășurat Concursul pe meserii pentru calificările Tehnician în activități de comerț și Estetica și îngrijirea corpului omenesc. Coafor/Stilist. Concursul a fost organizat în cadrul evenimentului intitulat „Activități de sprijin a sistemului de învățare la locul de muncă”. Au participat elevi de la clasele a 12-a D și a 12-a F și au obținut premii în bani și diplome din partea comisiilor de organizare și de evaluare a probelor scrise și practice.
În perioada septembrie 2021 – aprilie 2022, experții din Proiect au organizat mai multe întâlniri de lucru cu elevii din grupul-țintă și au desfășurat activități de sprijin a sistemului de învățare la locul de muncă, activități care facilitează tranziția de la școală la o viață activă, prin intermediul mijloacelor utilizate în practica angajării în general și, în mod deosebit, angajarea tinerilor absolvenți. S-a avut în vedere faptul că educația pentru carieră este un program planificat de activități curriculare și experiențe de învățare. Scopul acestora este de a-i ajuta pe tineri să-și dezvolte cunoștințele și abilitățile necesare pentru a face alegeri de succes și a asigura eficient tranziția de la perioada de studiu la un loc de muncă. Din acest punct de vedere, creșterea competențelor profesionale și a gradului de ocupare pentru viitorii absolvenți poate fi realizată prin motivația învățării, care energizează și facilitează procesul de învățare, prin intensificarea efortului și concentrarea atenției elevului, prin crearea unei stări de pregătire într-un mediu concurențial.
Pe parcursul implementării Proiectului, au fost organizate întâlniri cu elevii din grupul-țintă, la care au participat reprezentanții agenților economici, care au prezentat entitățile economice din perspectiva oportunităților de angajare și așteptărilor din partea viitorilor angajați, precum și concursuri pe meserii, fiind premiați și selectați cei mai buni.
„Ne dorim, pentru elevii noștri, să reevaluăm aptitudinile și competențele în lumina gândirii mai conștiente a aptitudinilor de secol XXI. Să le punem în evidență și să dezvoltăm acest fond elementar specific calificărilor amintite, vizate în Proiect, astfel încât, absolvenții noștri să reușească pe o piață a muncii competitivă, provocatoare, cu noi interese și vocații inovatoare. Traseul educațional este unul continuu, iar perfecționarea profesională este obligatorie în contextul actual și nu numai. Putem, astfel, să îi îndrumăm pe elevi să fie flexibili, competitivi, să abordeze diferit sarcinile sau să își demonstreze abilitățile.”, a afirmat doamna prof. Luminița Gîtan-Nicola, directorul Liceului Tehnologic ”Matei Basarab” din Caracal.
Alina Elena Marin