AcasăDiverseMEDIEREA PE ÎNȚELESUL TUTUROR

MEDIEREA PE ÎNȚELESUL TUTUROR

Fiind o procedura relativ noua este firesc  sa  va intrebati ce este de fapt  medierea.

Fiecare dintre noi ajungem la un moment dat sa ne gasim intr-o situatie de natura conflictuala, pe care oricat ne-am stradui, nu reusim sa o clarificam. Ce facem atunci ?  Ne adresam instantei de judecata, cu speranta ca solutia pronuntata de aceasta ne va satisface nevoile si interesele care au declansat acel conflict, calea judecatoreasca  fiind pana la aparitia medierii singura cale de a ne rezolva litigiile .

Acum  exista si in tara noastra o alternativa  de solutionare pe cale amiabila a conflictelor, care iau nastere intre doua sau mai multe parti. Aceasta alternativa este MEDIEREA – procedura fiind reglementata printr-o lege speciala – Legea 192/2006 cu modificarile si complatarile ulterioare. In alte tari din Uniunea Europeana si SUA medierea este folosita pe scara larga constituind varianta cea mai rapida, flexibila, ieftina, confidentiala si independenta care poate creea un climat extrem de eficient si in mediul de afaceri. Medierea are o mare rata de suces, o durata scurta de solutionare si economisirea unei sume considerabile de bani fata de justitia traditionala.

mediereaMedierea  este total diferita de procedura solutionarii litigiilor in instanta de judecata.

In primul rand medierea nu are loc in fata instantei de judecata.

 Medierea este o modalitate de rezolvare a conflictelor pe cale amiabila in prezenta mediatorului si poate avea loc la biroul mediatorului  sau in oricare alt loc stabilit de comun acord cu partile.

Mediatorul este o terta persoana specializata in solutionarea neintelegerilor si conflictelor  si care, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate conduce procedura de mediere, facilitand negocierile dintre parti. Fiind neutru si impartial mediatorul nu are niciun interes propriu in cauza pe care o mediaza si nu tine partea niciunei persoane implicate in mediere, avand o atitudine egala fata de toate partile implicate. Mediatorul nu judeca, nu impune solutii, el se asigura ca solutia la care se ajunge reprezinta vointa si interesul partilor.

Fiind o procedura amiabila medierea se bazeaza pe liberul consimtamant al partilor, care sunt de acord sa participle impreuna cu mediatorul, la sedinta de mediere, in scopul rezolvarii situatiei conflictuale prin ajungerea la o intelegere. Se asigura astfel libertatea partilor de a recurge la mediere si de a lua o decizie.

Partile, pot fi atat persoane fizice cat si persoane juridice. Ele se pot adresa mediatorului pentru rezolvarea oricarui tip de conflict, de natura civila, familie, comercial, etc.

 Exemple de conflicte care se pot solutiona  prin mediere sunt:

– partaje si cauze succesorale, conflicte privind posesia, dreptul de proprietate, transmiterea dreptului de proprietate a bunurilor imobile si a altor drepturi reale;

-continuarea casatoriei (divort sau evitarea divortului), partajul de bunuri comune, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor si orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii;

– granituirea, stramutari de hotar, precum si orice alte litigii care privesc raporurile de vecinatate;

– in litigiile de munca izvorate din  incheierea, executarea si  incetarea contractelor individuale de munca;

– litigii civile si comerciale de orice valoare (raporturi locative, pretentii, obligatia de a face,  ,etc.);

– in materie penala in cazul infractiunilor  pentru care plangerea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate si  impacarea partilor inlatura raspunderea penala.

Exemplele prezentate mai sus nu sunt limitative, existand o gama mult mai larga de conflicte care se pot solutiona prin mediere. Legea  reglementeaza ca medierea se poate folosi pentru toate conflictele de interese, deci  puteti sa va adresati mediatorului pentru orice tip de conflict mai putin pentru cele prezentate mai jos, care nu pot face obiectul medierii.

Nu pot face obiectul medierii :drepturile strict personale, cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum si orice alte drepturi de care partile, potrivit legii, nu pot dispune prin conventie sau prin orice alt mod admis de lege.

Partile pot alege procedura medierii atat inainte de inceperea unui proces in instanta, cat si in timpul judecatii la initiativa partilor sau la recomandarea judecatorului, acesta putand suspenda procesul  un termen de maxim trei luni pentru rezolvarea litigiului pe cale amiabila, cererea de repunere pe rol fiind scutita de plata taxei  judiciare de timbru. Daca litigiul este solutionat prin mediere, judecatorul poate dispune restituirea taxelor judiciare de timbre achitate deja.

Partile aflate in conflict se pot prezenta impreuna la mediator. In cazul in care se prezinta numai una dintre parti, mediatorul, la cererea acesteia, va adresa celeilalte parti invitatie scrisa, in vederea informarii si acceptarii medierii.

Medierea se desfasoara de regula intr-o singura sedinta de mediere si se bazeaza pe cooperarea partilor si utilizarea de catre mediator, a unor metode si tehnici specific, bazate pe comunicare si negociere.  Sedinta de mediere cuprinde atat  sesiuni comune cat si in sesiuni separate.

 La finalul procesului de mediere mediatorul va intocmi un proces-verbal care se semneaza de catre parti personal sau prin reprezentant si de mediator. Cand partile au ajuns la o intelegere se redacteaza acordul de mediere care va cuprinde toate clauzele consimtite de acestea si care are valoarea unui inscris sub semnatura privata.

Avantajele folosirii medierii.

Beneficiile apelarii la mediere sunt multe – de timp, morale, relationale, de pace sociala, materiale – si toate sunt importante.

Pentru parti  beneficiile material sunt incontestabile si constau in faptul ca la mediere se plateste doar onorariul mediatorului, fara taxe judiciare de timbru, timbre judiciare,  care se platesc nu numai la instanta de fond ci si in caile de atac. In cazul in care medierea a intervenit in timp ce procesul se afla pe rolul instantelor de judecata si s-a ajuns la un acord, instanta poate dispune la cererea partii interesate restituirea taxei juficiare de timbre, platita pentru investirea acesteia, cu exceptia cazului in care conflictul solutionat pe calea medierii este legat de transferul dreptului de proprietate, constituirea altui drept real asupra unui bun imobil, partaje si cauze succesorale.

In instanta solutia este pronuntata de judecator, in schimb in mediere este esentiala implicarea activa si nemijlocita a partilor. Solutia nu  este data de mediator . Acesta doar faciliteaza negocierile dintre parti, dar solutia apartine partilor. Acestea isi cunosc cel mai bine nevoile iar rezolvarea conflictului prin mediere va face ca ambele parti sa fie castigatoare,  in timp ce in instanta intodeauna va exista un perdant.

Medierea asigura un cadru privat de discutii, sedinta de mediere putandu-se desfasura la biroul mediatorului sau in orice alt loc convenit de comun acord.  Confidentialitatea discutiilor este deasemenea asigurata, aceasta fiind stipulata in contractual de mediere, iar partile vor semna deasemenea  la inceputul sedintei de mediere un acord de confidentialitate. Mediatorul nu poate fi audiat ca martor in legatura cu faptele sau actele de care a luat cunostiinta in cadrul procedurii de mediere.

Durata medierii este deasemenea redusa fata de cea  a unui proces in instanta, o sedinta de mediere putind dura de la o ora la cateva ore in functie de natura si complexitatea conflictului.

In instanta un proces poate dura de la cateva luni la cativa ani, instantele fiind supraaglomerate, ratiune pentru care legiuitorul a instituit prin Noul Cod de Procedura Civila, incepand cu 15 februarie 2013 obligativitatea participarii partilor la sedinta de informare privind medierea pentru o parte din litigiile cu care justitiabilii se adreseaza cu cerereri dechemare in judecata catre instante, iar incepand cu data de 1 august 2013 aceste cereri vor fi respinse ca inadmisibile in situatia in care reclamantul nu prezinta in instanta adovada participarii la sedinta de informare. Participarea la sedinta de informare este gratuita.

Pentru informatii suplimentare si prezentarea problemei dumneavoastra gratuit puteti programa o intalnire cu un mediator autorizat apeland  numerele de telefon 0751084064 sau 0766708556.

Mediatori Autorizati:

Ruxandescu Cristina

Toma Ana – Maria

- Advertisment -

Most Popular