D-le director, mai poate fi numit Spitalul Slatina „Spitalul morții”, „Spitalul groazei”?
Probabil faceți referire la perioada când au apărut acele evenimente care au fost intens mediatizate. A avut într-adevăr o etichetă, o imagine în presă, de instituție medicală unde nu se întâmplau lucrurile exact cum ne-am fi dorit.
Preocuparea actualei conduceri a spitalului, precum și a celor care au fost înainte, a fost de a schimba această imagine, de a o schimba la modul cel mai corect și natural.
Problemele și situațiile care au generat aceste calificative ale spitalului sunt situații care țin și sunt comun întâlnite la nivelul întregului sistem sanitar. Nu numai în spitalul nostru. Dar având în vedere că pe spitalul nostru s-a făcut acea mediatizare excesivă, noi ne-am spus că nu putem decât să mergem înainte, să creștem și am luat decizia de a face lucrurile mult mai bine, asumându-ne și un nou mod de a relaționa și de a interacționa cu pacienții noștri și cu opinia publică, în general.
Fără a încerca să mă apăr sau să apăr instituția, consider că multe dintre lucrurile rele care s-au prezentat au fost deficiențe legate de percepție, nu neapărat de o stare de fapt. De la acel moment, pe care noi l-am considerat un moment zero, ne-am propus ca instituția să manifeste o deschidere cât mai mare față de pacient, față de populație și față de opinia publică, reprezentată, inclusiv, de mass-media.
Relația noastră cu media este cu totul alta. Nu se mai pune problema de a încerca să limităm accesul celor din media sau al pacienților la informație… Totul este deschis, totul este transparent… Am ajuns la concluzia că cel mai bun mod de a fi apreciat corect este să lași oamenii să vină în direct contact cu spitalul, ca să vadă exact ceea ce se întâmplă.
Din acel moment, ne-am propus să creștem, în primul rând, în două mari direcții. Prima se referă la serviciile din urgență, pentru că suntem un spital județean de urgență. A doua direcție – în ceea ce privește serviciile din ambulatoriu. Pentru că suntem un spital care atrage medici specialiști, cu specialități unice pe județ, la care vin pacienți din tot Oltul.
Acestea au fost direcțiile prin care noi am încercat să schimbăm percepția, modul de lucru și modul în care relaționăm și interacționăm cu pacientul.
Au fost două proiecte mari, care au însemnat reabilitarea și reorganizarea Ambulatoriului de specialitate și a Serviciului de primiri urgențe. De aici am plecat și eu spun că schimbarea se vede cu ochiul liber, situația nu mai este aceeași și îmbunătățirile sunt evidente.
În acest moment, dacă cineva ar face o estimare obiectivă, acele epitete și calificative din trecut nu s-ar mai atribui spitalului nostru…
Concret, ce au presupus cele două proiecte: Unitatea de Primiri Urgențe și Ambulatoriu de Specialitate?
Ambulatoriu de specialitate a trecut printr-un proces extind de reabilitare, care a mers, pe lângă reabilitarea structurală a spațiilor, a cabinetelor, la o regândire a modului de interacționare cu pacienții.
Pentru ușurarea accesului către serviciile medicale al pacienților, s-a venit prin crearea acelui serviciu de recepție, prin intermediul căruia se pot face programări pentru cabinetele de specialitate din ambulatoriu. De asemenea, s-a venit cu ideea programărilor prin telefon, astfel încât pacienții să se deplaseze numai atunci când sunt nevoiți să fie consultați. Să nu vină o dată ca să-și facă programarea și a doua oară să vină la consultarea propriu-zisă.
Pe lângă asta, s-a creat clar o interfață directă, prin care pacienții să vină în contact direct cu personalul din ambulatoriu. S-a făcut, într-un timp foarte scurt, o informatizare completă a tuturor cabinetelor, s-a creat o rețea informatică de real folos, rețea integrată cu rețeaua spitalului. Astfel încât se pot urmări în timp util istoricul medical al pacientului, dacă a mai fost internat în spitalul nostru, se pot elibera electronic toate documentele necesare pentru serviciile medicale.
Pe partea de Unitate de Primiri Urgență a fost un proces realizat în două etape. Într-o primă etapă a fost reabilitat spațiul deja existent, iar apoi s-a extins și modernizat întreg spațiul UPU. Pe lângă aceste lucruri, a fost implicată și o acțiune de modernizare în ceea ce privește aparatura. Ambele sectoare, atât Unitatea de Primiri Urgențe, cât și Ambulatoriu de Specialitate beneficiază de aparatură medicală de înalt nivel, care ajută atât la stabilirea diagnosticelor cu mai multă acuratețe, cât și la scurtarea timpului de investigare pentru pacienți.
În trecutul apropiat exista aici un tomograf. Am înțeles că nu mai funcționează și că acest serviciu este prelat de o firmă privată. Ce puteți să ne spuneți de despre acest lucru?
Nu. Spitalul de Urgență Slatina are un computer tomograf care a avut o perioadă de nefuncționalitate din cauza unor defecțiuni. Pe această perioadă, cât timp respectivul aparat a fost defect, pentru a putea asigura serviciile de explorare de tip computer tomograf, spitalul a făcut un contract cu unități exterioare pentru preluarea tipului acesta de servicii. Au fost două unități cu care spitalul a avut contract pentru a asigura serviciile de explorare computer tomograf.
După ce s-a reparat acest aparat, toate serviciile de explorare computer tomograf se fac din nou cu aparatul nostru, în cadrul spitalului. Deci, acest aparat există, funcționează, se folosește, fiind un aparat pe care sperăm să-l utilizăm mult timp de acum încolo.
De asemenea, în cadrul procesului de extindere a UPU, spitalul s-a dotat cu un al doilea aparat de tomografie computerizată, o generație nouă, foarte performant.
El este montat, este funcțional, dar pentru astfel de aparate există niște termene legale, având în vedere că sunt dispozitive care emit radiații. Imediat cum ne vine aprobarea de forul care girează acest tip de dispozitive medicale, îl punem la dispoziția pacienților.
Care este implicarea Consiliului Județean în Sănătatea Oltului?
Implicarea Consiliului Județean Olt este evidentă. Atât proiectul de reabilitare a Ambulatoriului, proiectul de reabilitarea a Unității de Primiri Urgențe, cât și proiectul care va se va desfășura pe parcursul anului acesta și probabil și anul următor, de reabilitarea a secțiilor materno-infantile, neonatologie, s-au făcut cu finanțare, în mare parte, provenită de la Consiliul Județean și cu aportul primăriei.
Fără ajutorul direct al ordonatorului de credite, imaginea aceasta, pe care noi încercăm acum s-o aducem, nu se putea realiza. Fără ei nu se putea aduce nici măcar jumătate din dotarea care există acum.
Aportul a fost însemnat și dânșii manifestă încredere și dorință de a continua această acțiune.
La un moment dat, între Casa de Asigurări de Sănătate și administrația spitalului existau anumite divergențe. Cum merge colaborarea acum?
Noi ne-am dori să obținem o finanțare mai bună de la CAS. CAS funcționează într-un context în care trebuie să facă anumite repartiții la nivelul tuturor operatorilor și al unităților sanitare. Noi suntem conștienți că, fiind cea mai mare unitate sanitară din județ, avem un consum de resurse mai mare decât tot ceea ce înseamnă alte instituții. Ne dorim ca acest lucru să se reflecte și în bugetul repartizat de către CAS. Totul în condițiile respectări prevederilor legale.
Este practic diferența de la dorință până la realizare…
Același lucru cu Direcția de Sănătate. În ce constă interacțiunea cu această instituție?
Noi interacționăm cu Direcția de Sănătate Publică, pentru că această instituție este reprezentatul Ministerului Sănătății în teritoriu. Reprezintă, ca să zic așa, axa prin care se transmit și se iau măsurile legate de sănătate publică la nivelul teritoriului. Prin DSP, la ora actuală, se desfășoară o parte din programele de sănătate, cele care sunt cu finanțare direct de la bugetul de stat.
Rolul este evident legat de stabilirea și menținerea politicilor de sănătate la nivel național.
Ce urmează, d-e doctor?
Ne dorim un spital dinamic, cu medici tineri, dornici de performanță, cu dotări corespunzătoare perioadei și a gradului spitalului în care ne aflăm. Ne dorim, în primul rând, mai mult încredere din partea publicului, a cetățenilor, în performanțele și în capacitatea personalului medical. Pe care sunt gata să le dovedim…
LINIA ÎNTÂI