Protecția mediului înconjurător se poate realiza pe deplin, numai prin asocierea măsurilor de ordin educațional. Schimbarea mentalității oamenilor nu este ușoară, dar fără o educație în acest sens, orice acțiune de ocrotire a mediului este supusă eșecului.
Pentru realizarea acestui deziderat o importanță deosebită o are sistemul educațional al întregii populații. Rolul acestui sistem este să dezvolte conștiința ecologică a oamenilor astfel încât fiecare membru al societății să devină conștient de rolul și locul său în natură și în colectivitatea din care face parte, iar generația actuală să înțeleagă răspunderea pe care o are față de posteritate de a-i transmite nealterate toate darurile naturii care contribuie la menținerea și continuitatea vieții.
În acțiunea de educare, un obiectiv important îl constituie formarea unei gândiri ecologice. Pentru atingerea acestuia este important a sădi în conștiința fiecărui copil, viitor adult, conceptul că omul nu poate trăi în afara naturii, depinzând de aceasta în toată existența lui, să ajungă să înțeleagă că în natură există legi inexorabile și pentru un raport echilibrat Om – Mediu, omul trebuie să cunoască și să respecte legile naturii. Această educație trebuie extinsă pe toată perioada școlarizării și pe toată durata existenței umane pentru conștientizarea protejării mediului.
O modalitate de educație a tinerei generații pentru mediul înconjurător, implementată la nivel internațional și național, de câțiva ani, este metoda proiectelor pe diverse teme: de reducere a poluării, de amenajare a unui spațiu verde, de împădurire, de ecologizare a unor depozite de deșeuri etc. în colaborare cu instituțiile abilitate (Agenții de Protecția Mediului, Primării etc.). Eco-Școala este un exemplu de proiect de succes, derulat în numeroase state și în majoritatea județelor țării, demonstrând creșterea interesului și orientarea convergentă a celor implicați, în vederea realizării unei educații pentru protecția mediului, utile și eficiente.
Prof. Dr. Ștefania Marineanu