AcasăPictura se îmbină cu restaurarea, pentru că amândouă țin de imaginație, de...
Array

Pictura se îmbină cu restaurarea, pentru că amândouă țin de imaginație, de migală, de culoare!

Despre artistul și profesorul Iohana Popescu (doctor în istorie) am scris și, probabil, vor mai curge râuri de cerneală prin ziarele noastre de toate zilele, dacă ziariștii noștri vor avea ochi ca s-o vadă și urechi ca să o asculte. Astăzi, v-o prezint pe Iohana Popescu dintr-o altă viziune a profesionalismului său, anume pe aceea care ne-o arată specializarea sa de restaurator lemn pictat.

D-na Iohana Popescu, recent, am consemnat în Linia Întâi o știre prin care Muzeul Județean Olt anunța opinia publică despre o activitate absolut inedită pentru spațiul cultural, numită sugestiv „Din tainele restaurării”. Despre ce este vorba?

iohanaLa inițiativa întregului colectiv al Muzeului Județean Olt, am venit cu o noutate în Slatina, atât pentru slătinenii mici, adică elevi, cât și pentru maturi. Această noutate se concretizează către câteva școli din Slatina. Activitatea se numește „Din tainele restaurării”, iar eu, împreună cu colega mea – Iuliana Dumitrana – mergem în câteva școli din Slatina și le prezentăm elevilor slătineni, le deslușim lumea restaurării. Când spui restaurare, spui o intervenție competentă, cu mijloace adecvate asupra unui bun cultural, ce are ca scop de a stopa procesele de degradare, de a păstra cât mai mult din bunul cultural. Sunt lucruri noi care, spre surprinderea noastră, au stârnit interesul și curiozitatea nu numai elevilor de Liceul Agricol, pentru că acolo am fost până acum, cât și dascălul. Restauratorul este omul care nu se vede, care nu apare în fața publicului, este acel specialist care, cu metode și procedee specifice de conservare și restaurare lungește cât mai mult viața artefactelor și le aduce într-un stadiu de conservare, în așa fel încât să fie expuse publicului și să bucure sufletele slătinenilor, când vizitează o expoziție temporară sau permanentă.

Prin această activitate, prezentăm, într-o prezentare PowerPoint câteva fotografii pe obiecte restaurate din material textil, cât și lemn pictat – specializarea mea. Le arătăm elevilor etapele din procesele de conservare-restaurare, cum se fotografiază o piesă înainte de a intra în laboratorul de restaurare, ce probleme de degradări presupune, apoi etapele de restaurare. A fi restaurator înseamnă a fi medic. Se depune o muncă de bijutier. Stabilești diagnosticul piesei, măsurile necesare ce trebuie luate, apoi faci intervențiile efective asupra obiectului. Apoi, îl expui publicului. Deci, a fi restaurator înseamnă a face „chirurgie” pe acel obiect.

Ați cunoscut un restaurator în carne și oase? 

În cei cinci ani de universitate, pe care i-am absolvit pe această specializare, l-am, avut ca profesor pe regretatul restaurator Vasile Sotelecan. Datorită dânsului, am devenit restaurator lemn pictat. Dânsul m-a învățat să am răbdare asupra unei icoane, mi-a deslușit tainele restaurării. Îmi permit să spun că m-a îndrumat pe drumul cel bun. Ai o mare satisfacție când te apuci să cureți o icoană și ai senzația că ai îndepărtat toată murdăria încastrată, pentru că e un obiect de cult. Mi-a fost dat să curăț și să ajung la icoana originală după ce am îndepărtat trei straturi picturale. Este o satisfacție enormă. Plus că unele obiecte au fost în serii scurte, și atunci ești privilegiat să lucrezi pe un obiect de patrimoniu al României. Cu atât mai mult, îți îndeplinești menirea de restaurator, când vezi că acel obiect, după ce a ieșit din laboratorul de restaurare și din mâinile tale, știi că, cel puțin câteva zeci, dacă nu și sute de ani, va fi conservat și va duce istoria noastră mai departe.

Este pentru prima dată în Slatina când se face acest lucru de către oameni instruiți în arta plastică?

Da, este pentru prima dată când eu și colega mea, cele două restauratoare, le arătăm și slătinenilor această față nevăzută muzeului, și anume ideea de restaurator. Mie mi-a fost dat, spre bucuria mea, să văd căldura cu care copiii ne-au primit, și nu numai copiii, ci și dascălii, curiozitatea lor. În acele 80 de fotografii, ne-a bucurat faptul că ne-au și pus întrebări. Chiar doi dintre copii ne-au spus că vor să devină restauratori acum, când ne-au cunoscut pe noi. Au înțeles că a fi restaurator înseamnă a fi un bun specialist și a avea o pregătire temeinică de specialitate. Dar, prin restaurare, îți educi răbdarea, creativitatea, înveți să fii ordonat, înveți să ai un dosar de restaurare cu un niște etape bine stabilite. Pe mine m-a bucurat să am discipoli de la prima mea ieșire ca restaurator către elevi. Pe mine, elevii mă cunoșteau ca profesor de arte plastice, ca pictor. Nu voi renunța niciodată la profesia de dascăl. Iată că, acum, vreau să le arăt elevilor și slătinenilor că tainele restaurării sunt niște taine minunate. Deși se depune o muncă de ocnaș, satisfacția este fără margini.

Astfel de diagnostice puse artefactelor se pot aplica și pe alte materiale?

Sigur că da. Restaurarea se face pe diverse suporturi. Poți fi restaurator lemn, pictură, textile, metal, ceramică sau sculptură în piatră. Eu sunt restaurator lemn pictat. În primul rând, „repar” suportul și apoi mă ocup și de pictura aplicată pe suport. Colega mea este restaurator textile.

Veți continua această acțiune?

Este primul nostru demers în acest sens și ne bucurăm că am fost primiți cu brațele deschide. Au fost și alte școli care au auzit de această acțiune a Muzeului Județean Olt și ne-au solicitat pentru a descoperi tainele restaurării.

Ce ați mai putea spune despre restaurare?

Restaurarea este un mod de a prelungi viața obiectelor. Este o muncă minuțioasă. Trebuie să ai o pregătire de specialitate, dar dacă îți place ceea ce faci, nimic nu e greu. Trebuie să-ți educi răbdarea, să fii conștient că lucrezi pe un obiect de patrimoniu, pentru că majoritatea sunt obiecte de patrimoniu – al muzeului sau al României – atunci ai o imensă responsabilitate pe care ți-o asumi. Trebuie să știi foarte bine etapele de restaurare, se fac niște teste preliminarii, se stabilesc soluțiile specifice, se fac investigații  chimice, fizice, biologice. Este un întreg mecanism ca obiectul să ajungă la un restaurator și să lucrezi, efectiv, pe el.

Profesor, pictor, restaurator. Iată o triadă a aptitudinilor d-voastră…

Eu cred că și pictura se îmbină cu restaurarea, pentru că amândouă țin de migală, de imaginație, de culoare. Îmi place să cred că, mai bine de un deceniu, reușesc să îmbin aceste două activități, și spun asta cu o anumită modestie și cu o doză de umilință sacră pe care o am față de arta adevărată!

Dumitru SÂRGHIE

- Advertisment -

Most Popular