AcasăEducațieSalve Magister! De ce este nevoie de matematică?

Salve Magister! De ce este nevoie de matematică?

Motto: „Lipsa și somnul rațiunii nasc monștri”.

Cine mai are nevoie de matematică azi, în România? Judecând după ceea ce se întâmplă, din ce în ce mai puțini.

Este matematica o știință aridă? Este matematica o știință dificilă, de neînțeles? Este matematica numai pentru unii? Observăm cu toții, din ce în ce mai mult, creșterea gradului de complexitate, de ariditate al cărților de matematică, inclusiv al manualelor școlare. Parcă mai mult ca oricând, azi învățarea matematicii este asociată cu încrețirea frunții. (Dacă ai „norocul” să dai și peste o învățătoare care se „dă mare” punându-ți în față reviste de matematică, culegeri de probleme etc. încă din clasa a doua, să fii sigur că nu vei avea nici un interes  pentru  însușirea  matematicii. Trebuie lăsate toate la timpul lor).

După 1990, observăm că numărul orelor de matematică în școli a scăzut (ce bine era dacă acesta se punea  în concordanță cu programa școlară, cu manualele de matematică, dar cine s-o facă?), iar examenele de matematică pentru admiterea la diverse facultăți au fost eliminate (oare Facultățile de Fizică, Chimie, Informatică, Economie nu mai au în aceeași măsură, nevoie de matematică?).

dumitru nica salve magister 682
Prof. Dumitru Nica

De ce este nevoie de matematică?

În primul rând, matematica are un rol formativ: dezvoltă și ordonează gândirea, o disciplinează; formează tipuri de raționamente și deprinderi  logice în gândire, acuratețe în exprimarea ideilor, dezvoltă imaginația și creativitatea, capacitatea de analiză și sinteză.

În fața unor astfel de situații se impun noi atitudini din partea celor care se ocupă cu „propăvăduirea” acestei discipline școlare, se impune un alt stil care se observă și că lipsește din conținutul actualei Reforme a învățământului preuniversitar (Ce păcat, că fiecare ministru al învățământului, când vine la „comandă” „gândește” și el o „Reformă”, pe care uită „în ce constă ea” și uită chiar s-o aplice).

Poate că pe lângă „noul stil” se impune și o nouă mentalitate. Aceasta pentru că ariditatea matematicii este corelată cu ruperea ei de realitate, motiv pentru care este necesar ca între matematică și celelalte discipline școlare să apară mai multe punți de trecere. Să se facă apropieri între matematică și cele mai prestigioase domenii ale culturii.

În această direcție, una din cele mai luminate minți din țara noastră, regretatul academician Grigore Moisil fiind întrebat: „Este adevărat că toți oamenii pot învăța matematică?”, a răspuns: „Da! Numai că unii pot, vor, eventual și reușesc  s-o  învețe de nota 1-2, alții, și aceștia sunt majoritatea, de nota 5-6, și o mică parte, foarte puțini, de nota 9-10”. (Oare de ce nu ține cont de vorbele marelui  OM,  fiecare învățătoare?)

Învățarea oricărei discipline, deci și a matematicii, în școală și-n afara ei, tinde spre împlinirea a două mari scopuri: unul general, de ordin educativ, altul particular, de ordin instructiv, scopuri și obiective cuprinse în Curriculum.

Matematica, prin specificul ei în procesul de învățământ are însă și un al treilea scop, de ordin practic, ea căutând mereu să lege cunoștințele teoretice ale elevilor de lumea înconjurătoare, de viață. (Tocmai  acesta a dispărut din activitatea de predare – învățare a matematicii în școlile noastre. Oare de ce?)

Câteva referiri asupra scopului educativ

Matematica, în general, este disciplina care mereu creează și formează o gândire logică, strictă, riguroasă. Mai mult decât oricare disciplină, matematica, geometria au rolul de a dezvolta la elevi gândirea logică.

Studiul teoretic al aritmeticii formează puterea de pătrundere a relațiilor existente între diverse elemente care se condiționează reciproc. Acestea creează omul cu judecată sănătoasă. Prin studiul matematicii se naște exercițiul atenției (încă de la grădiniță ), iar prin continua lui aplicare se dezvoltă puterea voinței, suplețea inteligenței.

Matematicile obișnuiesc la lunga reflecție asupra aceluiași obiect, iar prin apropierea lui de altele similare se descoperă legăturile strânse și ascunse.

Studiind matematicile, elevii (indiferent de vârstă) câștigă obișnuința răbdării, se inițiază să urmărească în mici detalii un câmp întreg de deducții. Toate matematicile creează spiritul de precizie, de ordine, de finețe, dau modele incomparabile de rigoare.

În egală măsură, matematicile formează o bună pregătire pentru viitoarele ocupații, meserii, preocupări științifice, deprinzându-ne să ne bazăm și să deducem concluzii din premise.

 „Limba matematică” este școala de exprimare științifică a gândirii, iar „metoda matematică” model pentru alte științe.

Matematica obișnuiește pe elevi cu un limbaj precis, măsurat, definit, corect și logic. Cel deprins cu gândirea matematică arată măsură, modestie, iar în exprimare prezintă armonie, eleganță și corectitudine.

Odată trezit interesul pentru studiul matematicii, elevul se simte mai tentat  să născocească soluții noi, să arate alte căi de rezolvare, necontenit prin plina fervoare de invenție.

Printre alte scopuri educative ale matematicii trebuie adăugat că ea contribuie într-o largă măsură la educarea elevilor în spiritul patriotismului (oare de ce azi a dispărut această preocupare?), al dragostei față de patrie, de popor.

Scurtele digresiuni, în predare, pe marginea vieții unui matematician român,  dezvoltă simțul dragostei de patrie, de oamenii ieșiți din popor. Cine nu se simte  „mai român” dacă citește biografia Marelui Om Grigore Moisil?

Deci, este nevoie de matematică. Însă, cine o “propovăduiește” este o altă problemă. Nu ne rămâne decât să adresăm îndemnul: „Încercați-vă puterea și voința” la care adăugăm și un avertisment, formulat de același Mare Om: „Matematica nu e grea; greu este s-o ții minte” și încheiem cu cuvintele lui David Hilbert (matematician și logician german): „Matematica este singura știință în care știm cu precizie despre ce vorbim și suntem siguri că o afirmație este adevărată sau falsă”.

Prof. D. C. Nica, Slatina

- Advertisment -

Most Popular

- Advertisment -

Recent Comments