Pe Ion Nelu Breazu, Comandor (rtr), unul dintre bravii noștri piloți de aviație contemporani, conducător de MIG 21, în toate variantele sale, l-am cunoscut cu ocazia evenimentelor de Ziua Aviației, organizate de ARPIA Caracal, ocazie cu care am avut și privilegiul unor dialoguri fundamentale despre patriotism, românism și etnocrație cu General Maior (rtr) Radu Theodoru, acum în vârstă de 101 ani, veteran de război, care aparține unei patrii cu un trecut istoric plin de jertfele înaintașilor.
Recent, Ion Nelu Breazu, fiu al comunei Stoicănești, din județul nostru, a trimis redacției „Liniei Întâi” o informație demnă de consemnat, cu privire la un eveniment care va avea loc în localitatea sa natală, cea care a dat istoriei și pe pilotul de aviație Vasile Claru, unul dintre marii eroi militari ai celui de-Al Doilea Război Mondial.
O zi a patriotismului și respectului nedisimulat față de adevărata istorie a neamului românesc!
„De mic copil, am auzit de un pilot, pe nume Vasile Claru și despre faptele lui de vitejie. Ulterior, ajungând și eu pilot de vânătoare, am aprofundat contextul în care el și-a demonstrat eroismul, încă din primele zile ale celui de-Al Doilea Război Mondial și, acum m-am hotărât să îl comemorez în comuna mea natală, Stoicănești, care este și comuna părinților săi, Maria și Constantin Claru, refugiați, în timpul războiului, în comuna Vâlcele din Bacău, acolo unde s-a născut celebrul nostru pilot de vânătoare. Am comandat, la Craiova, o elice, pe care o vom sfinți cu ajutorul preotului din comună, în ziua de 6 iulie 2024.
Pentru această manifestare comemorativă și de cinstire a eroului nostru, mi-am organizat o echipă de voluntari formată din col. Dinu Ștefan, învățătorii Gheorghe Grosu, Adel Militaru și Mihai Dogaru, patriotul Puiu Felecan, precum și starețul Teoctist, de la Mănăstirea Plăviceni. Toți aceștia mă vor ajuta la desfășurarea în bune condițiuni a evenimentului, bineînțeles sub egida Primăriei Stoicănești. La manifestare, vor participa A.G.R.T. (Asociația „General Radu Theodoru”), A.R.P.I.A. Caracal și A.R.P.I.A.. București (Asociația Română de Propagandă și Istorie a Aviației). După ceremonie, participanții vor vizita Biserica – Monument de Artă, pictată, în anul 1889, de Tătărăscu, catapeteasma având semnătura marelui Constantin Brâncuși, apoi Biserica „Bordei”, ctitorită de profesorii Traian Zorzoliu, marele om de cultură, fiu al satului, și Gheorghe Vieru, fost profesor de istorie la școala din localitate, ambii chemați la Domnul. Complexul este format din cinci pavilioane expoziționale, care reproduc viața țăranului din veacul al XVIII-lea. Va fi o zi de înaltă cinstire a eroului Vasile Claru, o zi a patriotismului și respectului nedisimulat față de adevărata istorie a neamului românesc! (Comandor (rtr) Ion Nelu Breazu)”
Dar despre cine a fost locotenentul-erou Vasile Claru, „călit în arta războiului și luptei”, aflăm din presa vremii…
«Tânăr ofițer, călit însă în arta războiului și luptei
Comandorul av. Alexandru (Alecu) Dumitrescu are o relatare mai completă: „În dimineața zilei, locotenentul Claru Vasile decolează în patrulă, pornind către inamic. Tânăr ofițer, călit însă în arta războiului și luptei, Claru – care era o speranță a unității lui – dorea de mult să aibă o întâlnire serioasă, nu ca cele de până atunci, în care se bătuse doar cu 2-3 avioane Rata și din care ieșise întotdeauna învingător. Și a avut-o, în această dimineață de iulie! Încercuit la un moment dat de șase avioane bolșevice, tânărul zburător atacă!
După o luptă dârză, doboară cu măiestrie trei avioane inamice care cad în flăcări, însă cu ultimul i se termina benzina și întreaga muniție. Își dă seama că este pierdut! Bolșevicii parcă au simțit că este acum o pradă ușoară și se năpustesc asupra lui, trăgând din toate părțile. Dar locotenentul Claru înțelege să se prăbușească luptând și învingând până la ultima suflare și într-un gest eroic, dar și cu o supremă voință, se aruncă în plin cu avionul său în inamicul cel mai îndrăzneț, pe care îl doboară într-o teribilă împreunare. Astfel și-a învins Claru, în acea zi, al patrulea inamic! Așa a știut să moară, luptând, un suflet de elită, un brav între bravi, un cavaler al aerului românesc”.
În Jurnalul de Operații al Grupării Aeriene de Luptă (Anexa nr.18) se menționa: „…Acțiunea de forțare a Prutului a început la 4 iulie 1941, în după-amiaza zilei, sprijinită de aviație. La 12 iulie, situația Corpului 5 Armată devenise gravă în urma contraatacurilor date de către trupele inamice. Capul de pod de la Fălciu era amenințat. Intervenția aviației de luptă din cadrul Grupării Aeriene de Luptă – GAL a fost promptă și deosebit de eficientă. Între orele 8.50-19.40, GAL a executat 19 misiuni de bombardament cu un total de 113 avioane(59 de bombardament, 54 de vânătoare). Au fost lovite amplasamente de artilerie și arme automate, coloane auto și de tancuri, aglomerări de trupe la Traclia, Tutovanul, Ilașcova, Lărguța. Datorită intervenției GAL, retragerea peste Prut a Corpului 5 Armată preconizată pentru noaptea de 12/13 iulie nu a mai avut loc. Aviatorii români au săvârșit fapte de vitejie memorabile. Locotenentul aviator Claru Vasile din Flotila 2 Vânătoare, fiind în luptă cu 6 avioane inamice și terminând muniția, a înțeles să-și îndeplinească misiunea cu prețul vieții sale, lovind în plin cu avionul său (IAR-80 nr. 23) unul din avioanele inamice”.
Adjutantul aviator Gheorghe Cocebaș, pilot în Grupul 7 Vânătoare, a fost martor al gestului eroic săvârșit de locotenentul av. Vasile Claru. Iată ce nota vânătorul basarabean într-un raport: „În ziua de 12 iulie 1941, am executat până la ora 10.00 două misiuni de luptă. La ora 10.25 eram din nou în aer deasupra Fălciului și o formație de avioane inamice model Rata (I-16) s-au repezit spre formațiunea noastră. Au făcut un viraj la dreapta și m-am apropiat de formația inamică deschizând focul cu tunul de bord. Un avion bolșevic, lovit în plin, a luat foc și s-a prăbușit la sol. Executând un nou viraj, am văzut undeva la 100 de metri mai jos un IAR-80 înconjurat de mai multe avioane Rata.
Am intrat într-un picaj ușor și în momentul în care am redresat avionul Me.109 E ca să deschid focul, am rămas uimit când IAR-ul 80 a intrat pur și simplu într-un avion inamic, ambele s-au sfărâmat în aer. La aterizare am aflat că eroul care a executat acea ciocnire voită a fost un mare luptător – locotenentul av. Claru Vasile din Grupul 8 Vânătoare…”.
În Ordinul de Zi pe Armata Română nr. 6 din 6 septembrie 1941, semnat de Comandantul de Căpetenie, Mareșalul Ion Antonescu, se preciza: Având în vedere strălucitele fapte de arme săvârșite de aviatori în ziua de 12 iulie 1941, Ordon: Citarea prin Ordin de Zi pe Armată a locotenentului aviator Claru Vasile din Flotila 2 Vânătoare pentru că în ziua de 12 iulie 1941, fiind în luptă cu 6 avioane inamice și terminându-și muniția, a înțeles să-și îndeplinească misiunea, cu prețul vieții, lovind în plin cu avionul său unul din avioanele inamice. Prezentul Ordin de Zi va fi adus la cunoștință întregii Armate. Pentru eroismul dovedit în luptă, locotenentul av. Vasile Claru a fost decorat post-mortem prin Înaltul Decret Regal – ÎDR nr. 2844 din 11 octombrie 1941 cu Ordinul „Mihai Viteazul” clasa a III-a.»
A consemnat Dumitru Sîrghie
ODA EROULUI ROMAN!
…,,Locotenentul av. Claru Vasile cu avionul IAR-80 nr. 23, antrenat în urmărirea unui avion inamic ce se îndrepta spre Taraclia, a fost ajuns din urmă și atacat de 6 avioane inamice. Fără a încerca să fugă, locotenentul av. Claru Vasile angajează lupta inegală. Terminând muniția, locotenentul Claru intră în plin în unul din avioanele atacatoare pe care îl sfărâmă în bucăți, iar el se prăbușește în flăcări. Sergentul av. Găvănescu a fost martor la ciocnirea voită a locotenentului av. Claru cu un avion inamic I-16…”. Sublocotenentul av. Alexei Nikolov, pilot în Escadrila 73 de bombardament dotată cu avioane PZL-Karas, nota în amintirile sale:
„În ziua de 12 iulie 1941, am executat misiuni de bombardament cu avionul Karas în zona Tiraspol, unde se afla o importantă concentrare de trupe blindate sovietice. Ne însoțeau vânătorii din Grupul 8 care ne asigurau protecția; avioanele noastre IAR-80 ne dădeau siguranța că vom reuși să ne îndeplinim misiunea. Abia începusem bombardamentul, când formația noastră a fost atacată de zeci de avioane inamice de vânătoare tip Rata (I-16) și o luptă aprigă s-a încins pe cerul Tiraspolului. Câteva avioane inamice s-au prăbușit în flăcări, la sol. Am văzut însă, chiar în fața mea, un fapt incredibil: un avion românesc de vânătoare IAR-80 s-a repezit în mijlocul formației inamice și a intrat în plin într-un aparat bolșevic. A urmat o explozie formidabilă pe cerul acestei zile fierbinți și resturile celor două aparate s-au împrăștiat pe o mare suprafață. Când am aterizat pe aerodrom, am aflat că pilotul erou care intrase voit în avionul inamic a fost locotenentul av. Vasile Claru”.,,