Deși nimeni nu este de neînlocuit, uneori, absența unei singure persoane lasă un gol pe care mai multe alte persoane nu reușesc să-l umple. Domnule Director General, cum resimțiți, dumneavoastră și echipa, această perioadă de început fără fostul „general” al Aurului Alb, Gheorghe Dobra? Ce provocări a adus această tranziție?
Tranziția la un nou management este întotdeauna provocatoare, cu atât mai mult cu cât este vorba despre o personalitate de calibru, precum domnul Gheorghe Dobra, al cărui leadership a lăsat o amprentă de neșters. Dar tocmai pentru că ne referim la o asemenea personalitate, domnia sa a știut să formeze viitori lideri și să dea o direcție corectă companiei, care a oferit o bază sănătoasă pentru dezvoltarea viitoare. Ca atare, suntem încrezători că putem continua consolidarea poziției noastre atât pe piața internă, cât și pe piețele internaționale, aducând valoare pentru angajați, comunitatea locală și economia românească.
PRODUSELE ȘI PIEȚELE ALRO
Care sunt produsele principale pe care le oferă Alro Slatina în prezent și care sunt industriile și partenerii, atât din România cât și din străinătate, cărora le răspundeți?
ALRO oferă o gamă diversificată de produse de aluminiu de înaltă calitate, pentru industrii sofisticate, precum plăci și benzi pentru industria aerospațială și auto sau produse specializate pentru industria energetică și a construcțiilor. Avem parteneri în întreaga lume, din industrii sofisticate care cer precizie și inovație. În România, colaborăm cu o varietate de industrii și branduri de renume. Ca să vă dau un ordin de mărime, avem peste 14.000 de furnizori și de clienți, cu care avem o colaborare de lungă durată.
STRATEGIA ÎN FAȚA CONCURENȚEI
Într-un domeniu atât de competitiv, cum faceți față concurenței? Care considerați că sunt avantajele și atu-urile ce vă diferențiază în această piață globalizată?
Într-o piață globalizată, trebuie să luăm în considerare mai multe aspecte – cum costurile materiilor prime sunt relativ similare, iar costul energiei este net superior, în România, a fost nevoie să ne diferențiem prin alte elemente decât cele legate de preț. Și atunci avantajul nostru competitiv a venit din investiții în tehnologie care să ne permită să intrăm pe piețe exclusiviste cum este industria aeronavală. Mai mult, pentru că am investit masiv și în reducerea amprentei de carbon, suntem deja pregătiți pentru 2026, când va deveni obligatoriu Mecanismul de ajustare a frontierei de carbon (CBAM). Concret, ALRO are amprenta de carbon sub limita impusă de Uniunea Europeană, ceea ce va oferi un avantaj competitiv din 2026 în fața acelor producători care nu au investit și în reducerea amprentei de carbon.
RESPONSABILITATE CORPORATIVĂ ȘI SOCIALĂ
Ce înseamnă pentru noua conducere Alro responsabilitatea corporatistă și cea socială, în contextul unei comunități în care trăiesc și se dezvoltă copiii și nepoții noștri?
ALRO a fost și va continua să fie dedicată dezvoltării durabile. Sprijinim inițiative educative, ecologice și sociale care au un impact pozitiv pe termen lung. Investim în comunitatea locală, astfel încât viitoarele generații să aibă oportunități mai bune și un mediu mai curat.
MĂSURI DE PROTECȚIE A MEDIULUI
Care sunt măsurile de protecție a mediului implementate de fosta conducere și care sunt prioritățile pe care le aveți în vedere pentru viitor?
Cred ca fixarea unei bariere intre vechea si noua conducere nu ar trebui sa existe. Trebuie să vedem lucrurile in dezvoltarea lor. Amprenta de carbon a ALRO este deja sub media impusă de Uniunea Europeană. Mai mult, de la optimizarea proceselor de producție pentru reducerea emisiilor, până la reciclarea aluminiului, am implementat numeroase proiecte cu impact pozitiv asupra mediului înconjurător. De exemplu, am crescut capacitatea de producție a aluminiului din deșeuri reciclate, ceea ce are dublu impact asupra mediului – pe de o parte deșeurile sunt reintroduse în circuitul economic, iar pe de altă parte, consumul de energie este cu mult mai mic decât în cazul aluminiului produs prin electroliză.
De asemenea, economia circulară ce pentru unii reprezintă deșeu, pentru alții este materie primă – ALRO a ajuns la un grad de reciclabilitate de peste 95% . Avem, de asemenea, tratamentul emisiilor în aer de circa 98%, iar până în anul 2027, tot ce se va emite în atmosferă, va trece prin filtre. Gradul de recirculare al apei este de peste 78% diferența se evaporă și trebuie un adaos minimal de apă.
ALRO ÎN VÂRFUL IERARHIEI EUROPEI
Ce considerați că îi mai lipsește companiei Alro pentru a atinge vârful excelenței în Europa și a-și recâștiga titlul de „Simbol internațional al excelenței”?
Faptul că produsele noastre au fost testate, aprobate și utilizate de mari producători din industrii unde calitatea este esențială, precum industria aeronavală, ne arată ca pe un simbol al excelenței. Iar pentru a ne menține acest statut, vom continua investițiile în digitalizare, în tehnologie pentru extinderea ofertei de produse cu valoare adăugată. Cu toate că am atins un nivel înalt, în viziunea noastră, excelența presupune o îmbunătățire constantă, în beneficiul clienților și al industriei. Ce ne lipsește? Un mediu de afaceri constant și predictibil este esențial pentru succesul nostru. Ne străduim să planificăm și să dezvoltăm într-un mod sustenabil și eficient, să oferim stabilitate și certitudine clienților și angajaților noștri.
REDESCHIDEREA ALUM TULCEA
Mi-aduc aminte de un amplu reportaj făcut de trustul nostru de presă, „Linia Întâi”, despre performanțele Alum Tulcea, când publicația „Aurul Alb”, reflecta succesele Alro. Există noutăți privind redeschiderea acestei unități importante?
Alum Tulcea reprezintă un punct strategic pentru noi, însă redeschiderea sa este legată de dinamica pieței și de accesul la energie si gaze naturale la prețuri sustenabile. Câtă vreme costurile de producție vor fi mai mari decât prețul de import al aluminei, nu vom putea estima momentul când vom redeschide ALUM. De asemenea, producția de alumină a ALUM și producția de aluminiu electrolitic în halele oprite de la ALRO sunt direct legate de faptul că o linie de la ALUM produce necesarul a patru hale de producție ALRO. Se caută soluții în permanentă, dar va fi dificil dacă nu vom avea un preț la gaze naturale care sa poată fi viabil economic pentru producția de alumină și bineînțeles la fel, un preț la energie care să facă posibilă producția de aluminiu.
PROIECTUL CENTRALEI DE LA IȘALNIȚA
Care este statusul actual al proiectului de la Ișalnița? Cum se leagă acesta de strategia pe termen lung a Alro?
Proiectul de la Ișalnița este un element important al strategiei noastre de asigurare a necesarului de energie energetică. Acesta ne va proteja de fluctuațiile pieței, oferindu-ne și siguranța alimentării cu electricitate, pe termen lung. Deocamdată proiectul a întâlnit un obstacol și anume că nu s-au primit oferte care să se înscrie în sumele indicate de consultanți pentru EPC (Engineering, Procurement and Construction). Acest lucru va duce la o întârziere însă proiectul nu se va opri.
MODERNIZAREA ÎN VREMURI DIFICILE
Ținând cont de vremurile economice dificile, marcate de impozite și taxe mari, există încă loc de modernizare pentru Alro Slatina? Dacă da, în ce ar consta aceasta?
Chiar și în contextul actual, ne propunem să investim în tehnologii noi care să eficientizeze procesele și să reducă costurile. Chiar dacă într-un ritm mai redus, ALRO a continuat să investească și în perioadele de crize economice. Modernizarea, tehnologiile de ultimă generație, nu sunt doar o opțiune, ci o necesitate, pentru a ne păstra competitivitatea. Creșterea ponderii produselor de înaltă tehnicitate și cu valoare adăugată mare, cum sunt cele turnate (sârmă, bare și sleburi) și foarte mare cum sunt produsele laminate plate din aliaje dure, de înaltă rezistență, produsele pentru industria aeronautică, produse placate pentru brazare etc. În acest sens, pentru a rămâne consecvenți cu această direcție strategică, ALRO vrea să își consolideze baza tehnico-materială și capacitatea tehnică pentru a dezvolta noi produse și pentru mărirea numărului de clienți OEM, utilizatori direcți în procesele lor de producție pentru produsele ALRO, încercând să transforme actualul context geopolitic într-o oportunitate
MESAJ PENTRU ANGAJAȚI ȘI FAMILIILE LOR
În spiritul responsabilității sociale, ce mesaj ați dori să transmiteți angajaților și familiilor acestora despre viitorul companiei și sprijinul pe care se pot baza?
Mai întâi, aș dori să le mulțumesc tuturor angajaților și familiilor acestora pentru dedicare, pentru eforturile lor și sprijinul constant. În plus, vreau să îi asigur că viitorul companiei este construit cu gândul la stabilitate și la dezvoltare pe termen lung. Anul viitor, ALRO împlinește 60 de ani de la prima șarjă și acest lucru a fost posibil și datorită fiecăruia dintre cei care au lucrat și lucrează la ALRO. Sunt convins că, împreună, vom continua să facem din ALRO un loc de care să fim mândri.
A consemnat Dumitru Sîrghie