Conform unui comunicat de presă, Compania ALRO a înregistrat, în anul 2017, un profit net preliminar record, de 318 de milioane de lei, față de 67 de milioane de lei, în 2016.
La sfârșitul anului 2017, cifra de afaceri a Companiei ALRO s-a ridicat la suma de 2,47 miliarde de lei, față de 2,13 miliarde de lei, în 2016. De asemenea, profitul operațional, la sfârșitul anului 2017, a fost de 397 de milioane de lei, față de 170 de milioane de lei, în 2016. Și vânzarea de aluminiu primar a crescut, de la 154.000 de tone, în 2016, la 151.000 de tone, în 2017, precum și vânzarea de aluminiu procesat – de la 77.000 tone, în 2016, la 82.000 de tone, în 2017.
„Rezultatele financiare înregistrate de ALRO, în 2017, sunt cele mai bune, din ultimii zece ani, de la primele semne care prevesteau, în 2008, începutul crizei, în industria aluminiului. Au fost ani plini de provocări, pe toate planurile. Dar, cu multă muncă, cu o strategie bine definită și urmată îndeaproape, am reușit să capitalizăm, în aceste rezultate, eforturile depuse într-un context, de data aceasta, favorabil industriei noastre, la nivel internațional. Datorită strategiei noastre, pe termen lung, de integrare pe verticală, am reușit să monitorizăm și să reducem impactul costurilor de producție în rezultatul final și să ne extindem portofoliul de clienți și, prin pătrunderea pe piețe foarte sofisticate, cum sunt cele din industria aeronautică și auto, direcție strategică ce rămâne un obiectiv principal pentru activitatea noastră ” a declarat Marian Năstase, președintele Consiliului de Administrație al ALRO.
În 2017, ALRO a beneficiat de un context International favorabil, pe fondul creșterii semnificative a cotației aluminiului la Bursa Metalelor de la Londra (LME). Astfel, prețul mediu al aluminiului înregistrat la LME, în 2017 a fost de 1.969 USD/ tonă, comparativ cu 1.605 USD/ tonă, în 2016. În ultimul trimestru al anului 2017, cotația medie a urcat până la 2.102 USD/ tonă, cu 392 USD/tonă mai mult decât nivelul mediu înregistrat în T4 2016, de 1.710 USD/ tonă.
„În condițiile în care, din ce în ce mai multe companii din industria aluminiului se focalizează pe segmentul produselor cu valoare adăugată mare și foarte mare, dorim să capitalizăm cât mai mult avantajul de a avea un avans, în această direcție, începută în anul 2006 și susținută chiar și în perioada de criză cu investiții sofisticate”, a adăugat Marian Năstase.
În plus, ALRO a continuat să se concentreze pe vânzările de aluminiu cu grad mare și foarte mare de prelucrare, pentru care primele de vânzare sunt superioare, ceea ce a determinat atât o creștere cantitativă, cât și valorică a vânzărilor de produse procesate, ceea ce este în linie cu strategia Companiei din ultimii ani.
Trebuie menționat faptul că rezultatele financiare preliminare nu sunt auditate. Ca urmare, situațiile financiare finale și auditate pentru anul 2017 pot diferi față de cele incluse în acest comunicat de presă.
Investiții pe linie tehnică și în factorul uman
Pe parcursul anului 2017, ALRO a investit 142 de milioane de lei pentru modernizarea tehnologică, creșterea eficienței operaționale și extinderea portofoliului de clienți și diversificarea gamei de produse, față de 81 de milioane de lei, în perioada similară a anului 2016. Compania s-a concentrat, pe de o parte, pe reducerea continuă a consumurilor de energie, iar pe de altă parte, pe creșterea calității și valorii produselor sale.
Anul trecut, ALRO a finalizat și modernizarea instalației de turnare sleburi, în sectorul de aluminiu primar, iar în sectorul de aluminiu prelucrat, compania a modernizat liniile de prelucrare, a introdus noi tehnologii și echipamente cu randament energetic ridicat și a implementat conceptul de mentenanță predictivă și digitalizare. Planul de afaceri pentru perioada 2017-2021 previzionează investiții totale de peste 190 de milioane de dolari, din care peste 100 de milioane de dolari pentru proiectele de creștere a eficienței energetice.
În noiembrie 2017, compania a finalizat negocierile pentru o facilitate de credit în valoare de 167 de milioane de dolari, care prelungește cu trei ani creditul de tip revolving, în valoare de 137 de milioane de dolari, semnat în decembrie 2015 pentru doi ani și adaugă o nouă linie de finanțare non-cash, în sumă de 30 de milioane de dolari.
Scopul principal al acestui credit de tip revolving vizează finanțarea capitalului de lucru necesar companiei, în timp ce linia de finanțare non-cash va fi utilizată pentru emiterea de acreditive și scrisori de garanție pentru a susține activitatea operațională și investițională a societății. Tranzacția a implicat un sindicat de opt bănci (OTP Bank România, Unicredit Bank, Banca Comercială Intesa Sanpaolo România, Banca Transilvania, Banca de Export-Import a României (Eximbank) și Garanti Bank) și a fost condusă de RBI Group (Raiffeisen Bank International, împreună cu Raiffeisen Bank România) drept unic coordonator.
De asemenea, și în 2017, ALRO a continuat să investească în formarea angajaților săi și a potențialilor viitori angajați. Astfel, pe lângă programele de perfecționare pentru salariații proprii, ALRO a înființat, în colaborare cu Colegiul Tehnic Metalurgic din Slatina și cu sprijinul Primăriei din Slatina, prima clasă de învățământ profesional dual din județul Olt. ALRO are în derulare, de asemenea, parteneriate cu unități de învățământ liceal, postliceal și universitar (respectiv cu Colegiul Tehnic Metalurgic Slatina, Universitatea Politehnică din București, Universitatea Transilvania din Brașov, Universitatea din Craiova etc., pentru facilitarea stagiilor de practică a elevilor și studenților, realizarea de lucrări de sfârșit de an, licență, masterat, doctorat, pe diverse teme de cercetare în domeniu sau pentru organizarea unor clase de pregătire practică, prin școala profesională.
Ionuț DUMITRESCU